Vinterlagring av båt i vannet

Selv om du slipper arbeidet med å ta båten opp på land og plassere den krybber, så er det minst like mye å tenke på når man skal lagre båten på vannet som på land.

De siste årene har vintrene vært milde i store deler av landet, og flere og flere har begynt å la båtene ligge ute i vannet året rundt.

Selv om du slipper arbeidet med å ta båten opp på land og plassere den krybber, så er det minst like mye å tenke på når man skal lagre båten på vannet som på land.

I denne artikkelen har vi samlet gode tips og råd om hva du bør tenke på i forbindelse med vinterlagring av båt på vannet. Punktene i denne oversikten er kun ment som en huskeliste, og er ikke absolutt. Hva man bør gjøre med båten før vinteren avhenger blant annet av hva slags båt man har og hvor mye utstyr man har om bord.

Hvis du har spørsmål og/eller trenger råd, ikke vær redd for å ta kontakt med oss.

Generelt

  • I prinsippet skal du følge mange av de punktene som står i denne artikkelen: vinterlagring av båt,
  • Fordi båten faktisk skal ligge i sjøen, er det allikevel noen ekstra ting som er spesielt viktig å huske på.
  • Når du lagrer båten din i vannet på vinterstid må du ta utgangspunkt i at forsikringen din ikke dekker skader som forårsakes av vann, is, snø, mugg etc. Du må derfor ha ekstra fokus på å unngå slike skader.
  • En båt som ligger på vannet på høst- og vinterstid er ekstra utsatt for vind, nedbør og ikke minst flo og fjære. De største variasjonene i vannstanden ser man i løpet av høst- og vintermånedene.
  • Det første og viktigste punktet er derfor at båten må være forsvarlig fortøyd. Sjekk derfor at fortøyningstauet er solid nok, og bruk strekkavlastere når du fortøyer.
  • Les vår artikkel om vinterlagring av båt, og følg de rådene som er overførbare til vinterlagring av båt i vannet.
  • Vær ekstra påpasselig med vanntank, varmtvannsbereder, toalett, septiktank, kraner, pumper etc.
  • NB! Bruk frostvæske i nødvendige installasjoner, og sørg for at rester av denne ikke renner ut i vannet.
  • Sjekk at alle skroggjennomføringer er i god stand slik at du ikke risikerer lekkasjer.
  • Klargjør motoren slik det står beskrevet her; Vinterkonservering av motorer
  • Hvis båten er mer tyveriutsatt fordi den ligger på vannet, bør du ta hensyn til dette når du skal tømme den for verdisaker før vinteren.
  • Vær obs på at det kan oppstå is om bord på dekk og annet utstyr på båten. Dette må fjernes hvis det blir for mye.
  • Hvis du har elektriske installasjoner om bord (pumper, varme, ventilasjon etc.) som er avhengig av strøm, må du være ekstra på vakt for eventuelle strømbrudd.
  • Hvis båten din har åpen motorbrønn, bør den fortøyes slik at akterenden på båten vender mest mulig vekk fra vind og bølger slik at man unngår at det skylles vann inn i båten.
  • Sjekk med jevne mellomrom at dreneringshull ikke er blokkert av løv, skitt etc.
  • Sjekk at tetningsbelgene for diverse kabler og drivstoffslange er tette.

Presenningsstativ

  • De aller fleste større båter som skal lagres i vannet, bør dekkes mer eller mindre til med en eller flere presenninger slik at båten blir beskyttet for nedbør, is, skitt og fukt.
  • For at man enkelt skal kunne legge presenning over båten, anbefales det å bruke et presenningsstativ.

Dekkstativ

  • Et dekkstativ leveres med møne i valgfri lengde. Mønestangen holdes oppe og støttes av x-antall dekkstøtter som festes til ulike steder på båten.
  • Du kan velge hvor mange og hva slags dekkstøtter du har behov for. Antall dekkstøtter avhenger av båtens lengde og hva slags dekkstøtter man velger avhenger av hva slags festeanordninger som passer best til din båt.
  • Et dekkstativ kan skreddersys og tilpasses alle båter.
  • Presenningsstativet er satt sammen av et praktisk modulsystem. Alle lengder er standardisert og kommer i lengder a`1,5 meter. Dette gjør at du enkelt kan utvide stativet og tilpasse det til større båter etter behov uten å måtte kaste noe av det gamle.
  • På grunn av et praktisk klikksystem er stativet lette å montere. Det tar kun noen få minutter å sette det i sammen og ta det fra hverandre.

Presenning

  • Etter at man har satt opp og montert presenningsstativet, må man dekke båten med en god presenning som passer til båtens lengde og bredde. I enkelte tilfeller (eks. seilbåter) benytter man ofte to eller flere presenninger).
  • Det lønner seg alltid å benytte en sterk, smidig og holdbar presenning som ikke går i stykker i løpet av vinteren, og som du kan bruke i flere sesonger.
  • For tildekking og beskyttelse av båter som ligger i vannet om vinteren, anbefales det å bruke armerte presenninger fra ca. 200 gr/m² og oppover. Hvor tykk og solid presenning du skal benytte, må du vurdere med hensyn til hvor værutsatt båten din ligger.
  • Det anbefales å bruke hvite og transparente presenninger da disse slipper lys inn i båten. Dette gjør det mulig å arbeide og oppholde seg i båten eller under presenningen uten å måtte benytte kunstig lys.

Ventilasjon er viktig

  • Det er viktig å sørge for god ventilasjon under vinterlagringen. Luften skal kunne sirkulere i båten. Hvis ikke kan det oppstå mye fukt som kan skade båten og inventaret i løpet av vintersesongen.
  • Det bør være en liten åpning i presenningen foran og bak på båten som sikrer luftgjennomstrømning.
  • La dører og luker være åpne, så unngår du kondens og mugg. Dette gjelder også luken til motorrommet.

Batteriene

  • Batteriet er en svært viktig komponent om bord i båten, og trenger derfor ekstra kjærlighet. Dårlige batterier er en av de vanligste årsakene til motorproblemer på våren.
  • Husk, et utladet batteri tåler lavere temperaturer mye dårligere enn et fulladet. Batteriet bør derfor være fulladet når høsten kommer. Dette er ekstra viktig når båten med batterier skal ligge i vannet om vinteren.
  • Batterier som ikke regelmessig holdes fulladet risikerer å miste sin kapasitet. Det anbefales derfor å gi dem en eller flere vedlikeholdsladninger i løpet av vinteren. Det finnes mange prisgunstige og gode batteriladere på markedet.
  • Ikke glem å sjekke væskenivået på batteriet!
  • Det er viktig å pusse og smøre kontakter og poler, eventuelt skifte batteriklemmene.
  • Bruk gjerne en teknisk spray på kontakter, skruer, mutter etc. Dette holder fukten borte, og forhindrer irring og rust.
  • Hold batteriet rent og tørt. Fuktighet og skitt kan føre til utladninger på grunn av krypstrøm.
  • Et utladet batteri kan fryse og gå i stykker i løpet av vinteren

Det elektriske anlegget

  • Kontroller det elektriske anlegget.
  • Se etter irrede kontakter og dårlige koblinger.
  • Kanskje det nå er tid for å bytte de dårlige koblingene du har hatt dårlig samvittighet for gjennom sesongen?
  • Bruk teknisk spray på alle kontaktpunkter og koblinger.

Frostvakt og varmerør

  • Hvis du har tilgang til strøm der båten ligger, anbefales det å installere en frostvakt eller et eller flere varmerør i båten.
  • Frostvakten har en trinnløs termostat som kan stilles fra 5 til +35°C. Termostaten skrur automatisk på varmeelementet når temperaturen synker, og skrur den av når temperaturen har nådd ønsket verdi.
  • Varmerørene er meget effektive og forbruker svært lite strøm (45-130W). Dette betyr at du kan la rørene stå på over lengre tid uten at det koster for mye. 
  • På grunn av rørenes form, utførelse og lave overflatetemperatur kan varmerørene plasseres på steder i båten og i nærheten av utstyr som er utsatt for fukt, kondens eller av andre grunner trenger oppvarming uten at de omliggende omgivelsene tar skade av det.
  • Varmerør erstatter alternative og farlige oppvarmingskilder som vifteovner, løse lyspærer og lignende.

Fuktsluker

  • Uansett, bør du plassere en eller flere fuktslukerbokser i båten. Fuktslukeren fjerner effektivt fukt og minsker risikoen for mugg, jordslag og dårlig lukt.
  • Fuktslukeren bør ettersees i løpet av høsten og vinteren. Hvis vannbeholderen er godt fylt opp, skal vannet tømmes bort og virkestoffet byttes. Det finnes egne refill-poser som kan helles opp i fuktslukerboksen.
  • Du sparer båten og interiøret for mye slitasje ved å begrense fuktigheten om bord.

Luftavfukter

  • Hvis du virkelig skal sikre deg en god og tørr båt med korrekt og behagelig inneklima hele året, bør du investere i en luftavfukter.
  • En luftavfukter forhindrer jordslag og sopp, sørger for at elektronikken om bord fungerer, forhindrer fuktig interiør, sikrer en startvillig motor, forhindrer vond lukt og tar kort sagt vare på alt som er om bord i båten.
  • Det finnes også kondensvifter og varmevifter som kan brukes for å bekjempe problematikk rundt kondens og fuktighet.

Drivstofftilsetning for diesel- eller bensinmotorer

  • Det anbefales å tilsette Alron drivstofftilsetning for diesel- eller bensinmotorer i drivstofftanken.
  • Alron motvirker sot og koksdannelse i innsprøytningspumpe, forgasser, ventiler, gløderør, tennplugger, munnstykke og forbrenningskammer. Dessuten forebygger Alron kondens og motvirker isdannelse.
  • Det finnes også andre effektive og gode kondensfjernere på markedet.

Motortrekk til utenbordsmotorer

  • Hvis båten din har utenbordsmotor (er), anbefales det på det sterkeste å dekke motoren med et motortrekk.
  • Disse trekkene finnes som heltrekk og i en kortere variant som beskytter motorens øvre del.
  • Motortrekket beskytter motoren mot vann, snø, is, salt, sol, fuglebæsj og andre forurensninger, og bør ideelt sett også benyttes når båten ligger på land.
  • Ved å bruke motortrekk holder motoren seg tørr, men også ren og pen.
  • At motoren blir beskyttet mot vann og nedbør betyr mindre kondensproblemer, mindre korrosjon og en mer driftssikker motor.
  • Dessuten forhindrer du at presenningen gnisser på motoren og skaper riper i overflaten i løpet av vinteropplaget.

Aluminiumsbåter

  • Hvis du har en aluminiumsbåt, vær nøye med å vurdere om offeranodene på båten din er gode nok. Sirkulasjonspumper, ispropeller etc.som ofte brukes for å holde vannet isfritt, kan avgi lekkasjestrøm som igjen kan tære på aluminium.

Til slutt

  • Det er viktig at båten får jevnlig tilsyn og at du følger med på at den ligger trygt.
  • Følg med på værmeldingen for det stedet der båten din ligger.
  • Sjekk også gjerne de andre båtene rundt deg. Det er fint å avtale en tilsynsordning med andre båteiere. Da vil dere kunne oppdage skader, feil og mangler innen kort tid hvis et uhell skulle skje.
  • Husk å forsikre båten din.
  • En god båtforsikring trenger ikke å koste så mye, men betyr mye hvis du skulle bli utsatt for skade eller tyveri.