En sprekk eller ett hull kan sveises igjen ved å benytte en loddebolt (ca 150-200W) og litt tilsatstråd i samme materiale som båten. Pass på så materialet i båten og tilsatstråden er helt smeltet så det ikke oppstår kun kaldsveising.
Reparasjon og sveiseanvisning for River båter
- Bruddstykket gjøres helt rent med Aceton, og reparasjonsstedet må være fritt for olje.
- Skrap over området med kniv for å fjerne oxydbelegg.
- Deretter skjæres det skråkanter med 60 graders vinkel ved brudd- eller reparasjonsstedet.
- Sveisetråden som benyttes må være av same materiale som båten er laget av (polyetylen). Dette får du kjøpt hos West System Norge AS.
- Skrap sveisetråden ren for oksydbelegg rett før sveisingen starter, bruk kniv.
- Bruk en varmluftpistol, og hvis mulig kan du justere dyseåpningen 1-2 mm større enn sveisetrådens diameter.
- Påfør varme til reparasjonsstedet begynner å ”svette”.
- Varm opp tråden og legg denne på bruddstedet med et lett trykk.
- Roter hele tiden varmluftpistolen med jevne bevegelser over reparasjonsstedet slik at dette og sveisetråden opprettholder varmen.
- Sveisehastigheten skal være jevn under hele sveiseoperasjonen.
- Hold sveisetråden i ca 60 grader over reparasjonsstedet når du ”mater” hullet eller sprekken med sveisetråden.
- Er fugen stor og bred må det legges i flere lag med sveisetråd.
- Det er riktig å legge litt ekstra med sveisetråd slik at fugen må renskjæres i etterkant med for eksempel et stemjern.
- Til slutt slipes overflaten jevn og pen.