Hvordan reparere blemmer i gelcoaten (plastpest) med West System epoxy?
1. Blemmene bores ut. Dersom det er store områder med blemmer kan det være nødvendig å slipe eller å sandblåse vekk hele gelcoatlaget. Hele undervannsskroget må mattslipes og alt bunnstoff må fjernes.
2. Spyl undervannsskroget med rent vann (helst under trykk). La deretter båten tørke i to uker ved 50% relativ luftfuktighet. Varmluft eller vifteovn kan eventuelt brukes for å få en raskere uttørring. For å unngå regnvann bør området dekkes godt til med vanntett presenning eller plastfolie.
3. En hinne av salt og kjemikalierester kan bli liggende igjen på overflaten når væsken i blemmene i laminatet fordamper. Dette kan hindre at skroget tørker ordentlig. Det anbefales derfor å vaske skroget regelmessig med ferskvann under “uttørkningsprosessen”.
– Etter vasken tørker man med en ren klut.
4. Slip deretter skroget nok en gang for å oppnå en ren overflate. Påfør et lag med ufortykket WEST SYSTEM epoxy med en skumgummirulle (art. 800). Vær nøye og påse at det trenger epoxy inn i alle sprekker og ujevnheter.
5. Innen 68 timer etter at du har lagt på det første laget med epoxy fortsetter du. Nå lager du en sparkelblanding ved å blande inn “Low Density” (art. 407) fyllstoff, og påfører den på skroget for å fylle ut ujevnheter etter blemmene.
6. La dette herde i 24 timer før du sliper med sandpapir nr. 80. Punkt 5 og 6 gjentas om nødvendig til man har fått en helt jevn overflate.
7. For det videre arbeidet, følg instruksjonene punkt 3 og 4 i beskrivelsen: “BESKYTTELSE AV NYE ELLER REPARERTE SKROG” under “Epoxyteknikker” i menyen til venstre.
Bemerk:
Dette er en enkel beskrivelse av reparasjon av plastpest.
Dersom du oppdager plastpest på din båt, les håndboken “Fiberglass boatrepair/ maint.manual” som du kan kjøpe fra oss, eller ta kontakt med vår tekniske avdeling.
Hva er osmose (plastpest)?
Osmose (plastpest) oppstår som et resultat av at vann trenger gjennom gelcoaten og inn i selve laminatet. Dette vannet blander seg med kjemikalierester som ligger igjen i laminatet fra herdeprosessen og får derved større tetthet enn sjøvannet på utsiden av skroget.
Dette gjør at vannmolekyler trenger gjennom gelcoaten og inn for å prøve å utjevne forskjellen i tetthet. Det oppstår en trykkforskjell, og fordi vann ikke lar seg komprimere, presses det ut og det danner seg blemmer på utsiden av skroget.