I dag finnes det mange ulike alternativer av batterier og det er lett å bli forvirret på hva man skal velge. Derfor tenkte vi i West System at det var greit å lage en slags batteriguide for hvilke batteri du skal velge til hvilke situasjoner.
Startbatteri vs Forbruksbatteri. Hva er forskjellen?
- Startbatterier har tynnere og flere plater som gir større overflate for energien til å forflytte seg hurtig. (høyere starteffekt)
- Forbruksbatterier har tykkere plater som gjør at man kan ta ut mer av energien uten å skade batteriet (dypere utlading)
- Tykkere plater tåler dypere og flere utladinger.
Hvilke egenskaper har de forskjellige batteriene?
- Bly/syre – Kan brukes som både start og forbruk avhengig av oppbygging.
- AGM (Absorbent Glass Mat) – Samme som bly/syre, og har bedre lademottakelighet og dyputladningsegenskaper. Brukes også på biler med start/stopp system.
- EFB (Enhanced Flooded Battery) – Ett forbedret bly/syre batteri, med egenskaper lignende AGM batterier, til en rimeligere pris. Egnet til start/stopp system.
- GEL – Forbruksbatteri med god lademottakelighet og gode dyputladingsegenskaper.
- Lithium LiFePo4 – Forbruksbatteri. 100% tilgjengelig kapasitet, holder spenning meget godt hele veien til tomt. Maks 100 / 200A belastning avhengig av BMS (De større typene)
Forskjellene og fordelene med BLY og Lithium batteri:
Beskrivelse | Bly | Lithium |
Forventet levetid år | 2-4 | 12+ |
Garantitid år | 2 | 5 eller 8 |
Innkjøpspris 100Ah brukbar kapasitet | 5200 | +-8500 |
Vekt 100Ah brukbar kapasitet i kg | 58 | 12 |
Minste oppladningstid fra 0% i timer | 24 | 1 |
Normal utladningskurve | 13,0-11,7 | 13,2 |
Ladefart 80-100% | Meget lav | Meget høy |
Sulfateringsproblematikk | Ja | Nei |
Må passes på / Aldri under 50% kapasitet | Meget viktig | Uvesentlig |
Tåler antall sykluser ned til 0% | 5-10 | >2000 |
Kortslutningsbeskyttelse | Nei | Ja |
Overladningsbeskyttelse | Nei | Ja |
Utladningsbeskyttelse | Nei | Ja |
Innebygget batterimonitor m/app | Nei | Ja (v/bluetooth) |
Lager knallgass ved overlading | Ja | Nei |
Lider av peukertseffekt (høyt uttakk = lav kapasitet) | Ja | Nei |
Viser gjenværende energi, og strøm på vei inn / ut | Nei | Ja (v/bluetooth) |
Kan monteres i alle vinkler | Nei | Ja |
Krever ventilert montering / batterikasse | Ja | Nei |
Kan parallellkoble nytt med gammelt batteri | Nei | Ja |
Evt solceller blir mer effektive | Nei | Ja |
Kan brukes med thruster/ankervinsj | Ja | Normalt: nei |
Vedlikehold av blysyre batterier:
- Skal alltid lagres fulladet
- Lad alltid batteriet etter bruk (tur)
- Vedlikeholdslades ved behov (min.v/12,4V)
- Hold batteriet rent og pent på toppen
Oppbevaring av batterier:
- Lad batteriet til 100% før bortsetting (ikke lithium)
- Batteriet skal lagres på et kaldt, tørt og gjerne mørkt sted. F.eks i kjeller, garasje eller i kjøretøy (kobles fra)
- Bør ikke stå på kontinuerlig vedlikeholdslading dersomman ikke er 100% sikker på at lader er egnet.
Hvor stor lader og hvorfor er det viktig?
- 10% av batterikapasiteten er en grei huskeregel
- Fordi en for liten lader vil overlade batteriet (over tid)
- Fordi en for stor lader ikke vil kunne fylle batteriet 100%
Hvilespenning Blybatteri:
- 12,7 – 12,8V 100%
- 12,5 – 12,6V 75%
- 12,3 – 12,4V 50%
- 12,1 – 12,2V 25%
Ladespenning: (gjelder de aller fleste merker)
- Bly/Syre Batterier 14,4V – 14,8V
- AGM Batterier 14,6V – 14,8V
- GEL Batterier 14,2V – 14,4V
- Skanbatt Lithium LiFePo4 14,2V – 14,6V
Ritar AGM DC batterier syklustabell:
Hvor lenge et Deep-Cycle batteri varer avhengig av hvor utladet batteriet er.