Reparasjon og liming av gummibåt

Det skal ganske mye til før det går hull på en pongtong og vanligvis trenger man aldri å lappe en båt i hele dens levetid. Men, erfaring viser at av noen tusen båter er det alltid noen som er uheldige fra tid til annen. Det er heldigvis ganske lett å fikse. I tillegg kan det…

 

Hvordan påvise og reparere lekkasje rundt ventilene på din gummibåt (VIDEO)

Hvordan lime PVC (kort beskrivelse)

  1. Rengjør limflatene, gjerne med acetone
  2. Mattslipe med sandpapir
  3. En flaske herder skal blandes med mengde tilsvarende en flaske base (dette betyr ikke at du skal blande alt med en gang. dette er kun et mengde/blandingsforhold)
  4. Røre/blande
  5. Påføre limet på limflatene
  6. Vente 5 min
  7. Påføre lim en gang til
  8. Vente 5 min
  9. Sette PVC-duken i posisjon
  10. Legge på press (ikke så mye at alt limer tyter bort fra limflaten)
  11. Bruke en hårføner eller varmluftpistol og varme opp området der man har lagt PVC-duken
  12. La herde under press i 24 timer

Hvordan lime PVC (utfyllende beskrivelse)

Rengjør område og lappen som skal limes med aceton. Mattslip begge limflatene med sandpapir (eks korning 120 fungerer bra). Dette gjør flatene mottakelige for limet og sørger for at dette får skikkelig feste. Deretter lar man flatene som er rengjort tørke i minst 10 minutter, helst 30 minutter. NB! Dersom det er en lang flenge eller større hull som skal tettes, skal lappen sitte på innsiden av pongtongen. Dette for å unngå at luft presser seg inn i stoffet og fører til delaminering. I mange tilfeller vil det også se mye penere ut med lapp på innsiden. Man kan etterpå velge å lime på en lapp også på yttersiden, men dette er ikke nødvendig.

Miks limet med herder og rør godt i nøyaktig 2 minutter. La limet deretter stå i 8 minutter å hvile. Herder øker styrken og varmemostandsdyktigheten til limet, men er ikke nødvendig. Klipp busten på limkosten slik at de er ca 1 cm lange. Det kan lønne seg å maskere opp området med tape før man smører på limet for et penere resultat. Smør lim på flatene som skal limes sammen (begge to). Smør så tynt som overhodet mulig og ikke la kosten UNDER NOEN OMSTENDIGHETER komme i berøring med allerede smørte områder. Det er mye bedre med en “helligdag” eller to. Eventuelle “helligdager” dekkes i neste runde med påsmøring av lim. La tørke i minst 10 minutter, smør så på lag nummer to på begge flatene (samme prosedyre som første lag). Vent minst 10 nye minutter og smør på ett tredje lag (samme prosedyre). Dersom det søles lim, kan/skal dette tørkes bort øyeblikkelig med papir/aceton (kun kosmetiske årsaker).

Etter at alle tre lagene med lim er påført kjenn med baksiden av fingrene på limflaten. Når limet kjennes klebrig, men ikke klissete, fører man flatene som skal limes sammen. Klem godt fast fra midten og utover mot kanten av lappen. Det er viktig å gni godt for å feste limflatene ordentlig sammen. Bruk håndtaket på for eksempel en saks å gni med. Hvis det ikke gnies godt nok, kan/vil limflatene løsne/falle fra hverandre etter tid. Vent 24 timer før limflatene belastes. Ved luftlekkasje, må man også vente 24 timer før man setter trykk på. Dersom båten MÅ BENYTTES, for eksempel I NØD, før denne tid, vent minst 30 minutter før den blåses opp med svakt lufttrykk, slik at den bare får fasongen sin.

Når ingenting kleber eller flatene ikke vil henge ordentlig sammen (fordi limet har tørket før lenge), kan man varme opp flatene med en varmepistol. Når flatene oppnår en temperatur på ca 60-70 grader celsius, vil limet bli reaktivert og hugge. Deretter må man gni flatene flatene sammen etter vanlig prosedyre.

Dersom man har brukt opp/mistet reparasjonssettet som kom med båten, kan dette kjøpes der du kjøpte båten. West System Norge AS leverer komplette reparasjonssett med bruksanvisning. Vi har et stort utvalg av både PVC-lapper og ulike limtyper.