Historien om Honda

Honda begynte som en liten motorsykkel-fabrikk med noen få ansatte i en liten trebygning rett etter krigen. I dag er Honda et verdensomspennende konsern med over 100 fabrikker i 33 land og en produksjonskapasitet på ca. 11 millioner maskiner per år.

soichironovo.jpgSoichiro Honda ble født i 1906 i den japanske byen Komyo, hvor hans far var smed.

Som barn ville han ofte hjelpe faren å reparere sykler. Da han var 15 år, forlot han hjembyen for å søke lykken i Tokyo som bilmekanikerlærling. I Tokyo ble han stadig mer fascinert av motorer og motorsport. Noen år senere bygde han sin første racerbil med en Curtis-Wright flymotor V8.

I 1936 ble Soichiro Honda skadet i en kollisjon under All-Japan Speed Rally.

Året etter dette grunnla han Tokai Seiki Heavy Industry Co. Denne bedriften spesialiserte seg på å produsere stempelringer. Da krigen brøt ut fikk Honda stadig mer å gjøre, og hans bedrift leverte blant annet stempelringer til Toyota. Honda fikk også store bestillinger fra skipsflåten og flyindustrien på denne tiden.

soichiro46jpg.jpg

Mot slutten av krigen ble Honda-fabrikken rammet av flyangrep og bomber, og da Japan kapitulerte solgte Soichiro Honda sin virksomhet til Toyota for 450,000 yen, noe som var en stor formue på den tiden.

I 1946 grunnla Soichiro en bedrift med navnet “Honda Technical Research Institute” i Hamamatsu. Selskapet drev den første tiden i en dårlig trebygning som ikke var mye større enn et skur.
Et par år gikk, og i 1948 ble “Honda Motor Company” grunnlagt med en startkapital på 1 million yen. Nå begynte for alvor Soichiro Hondas drømmer å gå i oppfyllelse.
Nå kunne ingenting stoppe Soichiro. I 1949 begynner selskapet hans å produsere “Dream”, en lett to takts motor (D-type) med 98 ccm.
Etter en tid begynte en mann ved navn Takeo Fujisawa å begynne å arbeide i Honda Motor Company. Fujisawa var økonom og en meget organisert mann som holdt orden på økonomi og alle praktiske ting i bedriften.

Honda selv var ikke spesielt interessert i penger og makt. Han var først og fremst en artist, tekniker og en ekte innovatør!
Soichiro Honda og Takeo Fujisawa. Dette er guttene som bygde opp Honda til et av de mest kjente merkenavnene i verden.

Samarbeidet mellom Honda og Fujisawa viste seg å bli en stor suksess. Mens Soichiro Honda var den som stadig kom med nye ideer og skapte nye produkter, var det Takeo Fujisawa sin oppgave å sikre at ideene kunne realiseres og at produktene faktisk ble solgt. Fujisawa fikk etter hvert stillingen som Vise President i selskapet. Han skaffet risikovillig kapital, håndterte eksportvirksomheten og tok ansvar for den stadig voksende arbeidsstyrken. Soichiro Honda selv fortsatte å utvikle og sette i produksjon unike maskiner som etter hvert skulle revolusjonere verdens motormarked.

Både Honda og Fujisawa kom fra enkle kår, og de fortsatte å arbeide sammen helt inntil 1973. Da trakk begge seg tilbake og ga ansvaret til yngre krefter i bedriften.
Fra en kapital på 1 million yen i 1948 hadde verdien i selskapet steget til nesten 20 billion yen på 25 år.

hondafabriekmedium.jpg
En av Hondas mange fabrikker

I 1950 ble det etablert et datterselskap av Honda Motor Company i Tokyo, og året etter kom den første 4-takts motoren, Dream E-type på 146 ccm. Den hadde en toppfart på 72 km /t. Det ble bygget 146 eksemplarer av denne motoren per dag i 1950
I november 1952 reiste Honda for første gang til USA. Her besøkte han ulike fabrikker og gjorde innkjøp av verktøy og maskiner som han skulle benytte i sin fabrikk i Japan. I 1955 var Honda den største MC-produsenten i Japan. I det samme året ble “Dream”-motorene på 250 ccm og 350 ccm introdusert. I 1964 overrasket Honda verden med å introdusere sitt eget Formel 1 racing lag. Honda Formel 1 var den gangen en utrolig sofistikert og avansert bil.

Honda har alltid stått for en nyskapende utvikling av motorteknologi. Honda har gjennom årene produsert mange millioner motorsykler, biler, utenbordsmotorer etc. Disse har bidratt til å sette nye standarder for teknologisk utvikling og kontinuerlig forbedring av miljømessige stressfaktorer.

Soichiro Honda var alltid vært opptatt av å opprettholde en sunn verden for fremtiden gjennom en ansvarlig utvikling av Hondas industrielle virksomhet. For Honda har miljøet alltid stått svært sentralt. Dette preger også de produktene som Honda leverer i dag.
Soichiro Honda, grunnleggeren av Honda døde i 1989. Han var da 85 år.

soichirohondamedium.jpg
Soichiro Honda ble 85 år

Honda begynte som en liten motorsykkel-fabrikk med noen få ansatte i en liten trebygning rett etter krigen. I dag er Honda et verdensomspennende konsern med over 100 fabrikker i 33 land og en produksjonskapasitet på ca. 11 millioner maskiner per år.
Honda-konsernet er en industriell gruppe i konstant vekst som baserer sin utvikling på de kvalitetene som man normalt forbinder med små bedrifter. Hondas mål for framtiden er å skape produkter som mennesker i vår tid har nytte og behov for. Disse produktene skal, må og vil alltid ta hensyn til det omliggende miljøet.

Motorene fra Honda er og skal i framtiden fortsatt være funksjonelle, solide, varige og gode for mennesker og de omkringliggende faktorer.

West System Norge AS er stolte over å selge Honda utenbordsmotorer. Vi vet, og vi har erfart gjennom mange år at dette er maskiner som holder den kvaliteten som loves. Når vi leverer en Honda-motor til en kunde så vet vi at denne kunden vil få en miljøvennlig, driftsikker og god maskin som vil vare i mange, mange år.

First man, then machine.