Produktbilde

ZEGUL ARROW NUKA GT PE

Denne modellen har både ror og skeg (senkekjøl). Dette gjør at den er svært enkel og god å manøvrere. Kajakken reagerer godt på styretak og vender raskt. Dette er en meget veldesignet og lekker plastkajakk for mindre eller mellomstore padlere.

Varenr. Variant Lager Pris inkl. mva
ZNGTPERSR ZEGUL ARROW NUKA - Rød - Kun kajakk På lager: 3 10.990,-
ZNGTPERSRK ZEGUL ARROW NUKA - Rød - Komfortpakke På lager 12.490,-
ZNGTPERSRP ZEGUL ARROW NUKA - Rød - Proffpakke På lager 12.990,-

KAJAKKPAKKENE INNEHOLDER:

Komfortpakken: Kajakk, padleåre med skaft i glassfiber, padlevest og spruttrekk

Proffpakken: Kajakk, padleåre med skaft i karbon, padlevest og spruttrekk

NB! Leveres som standard med vest fra 70 kg og oppover.
Ønskes en mindre størrelse kan dette noteres i kommentarfeltet i kassen.

 

 

http://kajakprofi.de/products/tahe_marine/zegul_nuka_gt_pe/NukaGTPE_rot.jpg

 

En svært rask hardplastkajakk

Denne modellen har både ror og skeg (senkekjøl). Dette gjør at den er svært enkel og god å manøvrere. Kajakken reagerer godt på styretak og vender raskt.

Zegul Arrow Nuka GT PE er hardplast-versjonen av den meget populære Zegul Arrow Nuka GT AC som er laget i glassfiber. Denne plastversjonen har i likhet med glassfibervarianten også blitt tatt svært godt i mot bant kresne padlere. Dette er en meget veldesignet og lekker plastkajakk for mindre eller mellomstore padlere. Kajakken er produsert i Zeguls 3-lags HDPE plast. Den anbefales på det varmeste!
 


Både til tur og lek
 

Arrow Nuka GT er en relativt kort (505cm) kajakk, men den er allikevel overraskende retningsstabil og rask i vannet. Dessuten har den en rask akselerasjon. Kajakken er i hovedsak beregnet for personer på ca. 50-80 kg og for de som måler opp til ca. 170-172 cm. Mange kvinner velger denne gode kajakken.

Nuka GT klassifiseres som en turkajakk, men den har samtidig et meget raskt skrog. Skroget er designet for å gi minst mulig motstand i vannet.


En kopi av glassfibervarianten

Zegul Arrow Nuka GT PE er en direkte kopi av Arrow Nuka GT AC som er laget i glassfiber. Når denne 3-lags plastmodellen ble designet var det viktig for produsenten å lage den helt identisk med glassfibermodellen, som har vært en av Zeguls største suksesser noen gang.

Nuka GT PE er en superfunksjonell kajakk som er stødig, men alltid like lett å drive frem i stort tempo når man ønsker det.

Dessuten er denne kajakk leken som få. Nuka GT PE holder stort sett følge med kaakker som er lengre som egentlig burde vært raskere.  

 

 

 

Bladet Padling skriver i sin test av Zegul Arrow Nuka GT:

”Nuka oppleves som en kompetent fullblods havkajakk i liten størrelse, som gir padleren en trygg men bratt læringskurve når det gjelder å padle skeg-kajakk.

Skroget oppfører seg nøytralt med god respons, og gir padleren en økt selvtillit i sin forutsigbare adferd. Er man i den rette vektklassen, som Arrow har satt til 50-75 kg for denne båten, så har jeg ikke noe problem med å anbefale denne farkosten på det varmeste. Både nybegynnere og godt drevne padlere som ikke lider av ror avhengighet vil finne seg godt til rette i kajakken” 

 

Nuka GT kajakkene fra Zegul er designet for både turbruk og leking i bølger og vind. Selv om kajakkene er relativt korte har de god retningstabilitet. De er lette å manøvrere, også i bølger og rufsete sjø.
Arrow Nuka GT PE er en elegant og meget pen kajakk. Finishen er helt topp.

 

Komfortabel og behagelig

Kajakken har en komfortabel cockpit (keyhole form) med polstret sete og faste lårstøtter. De justerbare lårstøttene gir god kontroll på kajakken og cockpitens størrelse og fasong gør det enkelt å bevege seg inn og ut av kajakken.

 

God lastekapasitet

4 stk lasteluker (lasteluke foran og bak, 1 stk dagsluke og 1 stk lite oppbevaringsrom foran cockpit)  gir deg gode muligheter til å pakke med deg alt du trenger når du skal på tur.

Akterluken er ovalformet og kan derfor lastes med nok utstyr for overnattingsturer. Nuka GT er oppgradert i kjølen slik at den er raskere sammenlignet med den ”gamle” Nuka-modellen  når den er tungt lastet.


Hvis du er over 175 cm høy, skal du velge Zegul Arrow Play MV eller Zegul Arrow Play HV.

 

 

Arrow Nuka GT PE

 

 

Test i bladet Padling:

 

Bladet Padling v/ Jørgen Bysveen har blant annet testet Arrow Play og Arrow Nuka (30/03/2012).

 (Jørgen Bysveen, 36 år, padlet havkajakk siden 2003. 184 cm og 94 kg)

 

Han skriver følgende:

Danske Arrow Kayaks har det siste året kommet med ytterligere tre nye design, Nuka, Empower og Ivalu. Da jeg sommeren 2011 fikk en forespørsel om testpadling av Play, Nuka og Empower takket jeg selvsagt ja. Jeg fikk kajakkene til disposisjon i to uker, hvor det ble padlet nærmere 300 kilometer fordelt på de ulike modellene.

Jeg tar for meg hver enkelt båt, og gir en beskrivelse av de erfaringene som ble gjort, og hvilket inntrykk jeg satt igjen med etter endt test. Da min nyervervet GPS kapitulerte i testperioden vil det ikke foreligge noen konkrete måledata på fart etc. Derfor er dette kun vurderinger gitt etter padlerens skjønn.


Nuka

Nuka er med sine 503 cm lengde og 52 cm bredde den minste av de tre båtene. Men den beskjedne størrelsen fører ikke designet bak lyset på noen måte. Dette er en fullblods havkajakk som gir mye til padleren som vet å bruke den. God primærstabilitet gir trygghet fra første stund.

 Flere førstegangspadlere prøvde denne kajakken i testperioden, og bekreftet inntrykket jeg satt igjen med. En god seteløsning med justerbart ryggbånd fra Immerson gir, sammen med fabrikkpolstrede lårstøtter og smart-track pedaler, veldig god forankring i kajakken. Dette er noe jeg som padler mener er avgjørende for en god skeg-kajakk. Den gode forankringen gjør at man har “millimeterkontroll” når man kanter båten for sving, som igjen bidrar til trygghet for padleren.

 Kajakken responderer tvert på det du foretar deg som padler. Jeg hadde store forventninger til svingegenskapene på denne båten fra starten av, og de ble ikke på noen måte gjort til skamme. Den svinger lett og kontrollert, selv med moderat kanting. I løpet av få padletak er man oppe i marsjfart, og fartsfølelsen er bra. Den glir godt i vannet, og viser ingen utpreget lyst til å “sette seg” i vannet, til tross for høy aktivitet bak padleåra.

Retningsstabiliteten på denne kajakken ble et tankemoment som fort dukket opp, da båten er veldig lett å svinge. Med skeggen nede, kjenner man straks presset gjennom skroget hvor kajakken vil rette seg opp. Jeg opplevde ikke på noe tidspunkt problemer med å holde bein kurs i denne kajakken. Man har tilstrekkelig hjelp i skeggen, samtidig som man ved ekstra kanting kan gjøre mindre kursendringer til tross for at skeggen er helt ute. Kajakken synes å være godt trimmet, da man i bølger av en viss størrelse, godt merker forskjell på hvis man bøyer seg frem eller tilbake. Dette ansees som en stor fordel for padling i grovere sjø.

Nuka fremstår veldig gjennomført. Det er en flott finish på alle støpedetaljer i skroget. Personlig føler jeg at kajakken langt på vei lever opp til forventningene man har til en båt i denne prisklassen. Dekksriggingen er gjennomtenkt og solid, med strikk og faste snorer der man forventer å finne dem. Solide gjennomgående bærehåndtak er et absolutt pluss. Dekket er utstyrt med ikke mindre enn fire runde dekksluker, noe som må anses å være bra på en båt av denne størrelsen.

En detalj som jeg ikke har sett på så mange andre kajakker, er at alle dekksluker og cockpitkanten er på lik høyde som dekket på kajakken. Dette gir, for det første, kajakken ett mer linjerent design, noe jeg personlig finner visuelt tiltalende. Ved egenredning ved hjelp av cowboy etc. merker man også fort fordelen med at det ikke er luker og cockpit i veien på dekket – rett og slett mindre å henge seg fast i. En flott detalj som jeg mener hever båtens estetiske og funksjonelle verdi.

Et utmerket sommervær, gjorde at det ikke bød seg større utfordringer enn litt skvalpesjø i testperioden, noe farkosten håndterte med glans. Med litt last om bord, lar kajakken seg håndrulle, og den er med på alt av sprell man byr på.

Nuka (lillesøster oversatt) oppleves som en kompetent fullblods havkajakk i liten størrelse, som gir padleren en trygg men bratt læringskurve når det gjelder å padle skeg-kajakk. Skroget oppfører seg nøytralt med god respons, og gir padleren en økt selvtillit i sin forutsigbare adferd. Er man i den rette vektklassen, som Arrow har satt til 50-75 kg for denne båten, så har jeg ikke noe problem med å anbefale denne farkosten på det varmeste. Både nybegynnere og godt drevne padlere som ikke lider av ror avhengighet vil finne seg godt til rette i kajakken. 

 

Arrow Play

 
Ved mitt første møte med denne kajakken for et års tid siden, tenkte jeg ikke så mye over navnet. Men det var før jeg var kommet meg på vannet og padlet den. Da gikk det opp for meg at kajakken ikke hadde fått navnet ved en tilfeldighet.

Vi snakker her om en kajakk som har veldig mye å by på. Primærstabiliteten er kjempegod. Førstegangspadlere og drevne padlere følte seg umiddelbart på “plass” i båten. Smart-trackpedaler og det lett justerbare ryggbandet fra Immerson gjør at man fort finner ønsket sittestilling. Også her er lårstøttene paddet med et behagelig skum fra fabrikk, som gir komfortabel og god kontakt med båten.

Det kan nevnes at Play er den kajakken fra Arrow med den største cockpiten, da spesielt med tanke på bredde i cockpit og ikke minst høyde fra sete mot lårstøtter. Når det er sagt, er det lett å få god forankring i båten, om man ikke er veldig liten. En minste justering med lår og hofter responderer i bevegelsen i kajakken, noe som ofte vil si en brå sving. Dette gjør at man, for å holde stø kurs – spesielt uten skeg, må være bevisst sine hoftebevegelser. Undertegnede har til gode å padle en kajakk som responderer så godt på kanting og har et såpass jevnt og forutsigbart krengningsmønster som nettopp Play. Man drar til seg låret og finjusterer svingen på båten med full kontroll.

Båten oppleves ikke som særskilt rask, men man kommer fort opp i marsjfart. Men det denne båten ikke har i fart, tar den igjen på ren padleglede. Tekniske øvelser som sideforflytting, baugtak, parallellforflytting osv., får man til “med en gang” i denne båten. Som nevnt tidligere ba ikke turen på mye sjø, men det som var av bølger ga et inntrykk av en meget lettsurfet kajakk. Den har konstruksjon som i stor grad hjelper padleren. Jeg følte under testpadlingen at kajakken ga meg det lille ekstra, som gjorde at jeg strakk strikken litt lengere enn jeg gjorde til vanlig i andre kajakker.

Båten har i likhet med sin “lillesøster” Nuka flott finish, og oppleves som veldig solid i støpen, uten at dette har gått mye utover vekten på båten. Forsenkede luker og cockpit gir et flott helhetsinntrykk, på samme måte som på de andre Arrowbåtene.

 Årets utgave av Play “mangler” dagsluken bak cockpit, noe som i følge leverandøren kommer på neste års modeller.  Til fordel ved turpakning, så er den utstyrt med en oval luke akter, i motsetning til Nuka hvor det er en rund luke. Størrelsen og utformingen på luken gjør bakskottet veldig lettpakket, spesielt med større kolli som telt etc.  Med et volum på 355 liter er dette også en båt som ikke bare appellerer til teknisk padling på storhavet, men som også henvender seg til brukere med lengre turer i tankene. Ut fra egne preferanser i forhold til pakking, vil jeg påstå at en toukers tur med Play fremstår som problemfritt.

 Arrow Play virker for meg som en veldig komplett båt. For padlere i nedre vektsjiktet for denne båten, kan cockpiten virke noe stor, da spesielt hvis man ikke er spesielt kraftig i lårene. Høyden opp fra setet til lårstøttene kan da bli i det høyeste laget. Sett fra den andre siden, gjør dette at padlere som er i overkant av vektanbefalingene, kan finne seg godt til rette i en Play. Dette er en kajakk som virkelig lever opp til sitt navn. Man har en fullblods havkajakk som er med på alt det som padleren ønsker, og som samtidig tilbyr en trygg og forutsigbar situasjon for padleren. Dette er virkelig en kajakk å vokse i som padler, og den passer både nybegynnere og erfarne skeg-padlere.

 

Dimensjoner
Lengde 505 cm
Bredde 52 cm
Vekt 26 kg
Generelt
Cockpitåpning 41 x 80 cm
Dybde cockpit -
Størrelse spruttrekk -
Luke foran -
Luke bak -
Lastekapasitet 145 kg
Materiale Polytylen (plast)
Farge Rød
Ror Ror og Skeg (senkekjøl)
Solution by DOTS as | Powered by Flexis