Bygging av kajakk ved hjelp av trestrips, glassfiberduk og West System epoxy

Her kan du se mange interessante videoer som viser hvordan du bygger kajakk: Denne teknikken er enkel og …

http://www.guillemot-kayaks.com/guillemot/files/kayak/image-40.jpg

Her kan du se mange interessante videoer som viser hvordan du bygger kajakk:

https://www.youtube.com/user/guillemot12

Denne teknikken er enkel og passer for enhver nybegynner, men det interessante er at selv profesjonelle båtbyggere sverger til samme metode.

Det du behøver er en form/jigg som tilsvarer den båten du vil bygge.

Utenpå formen legger du trestrips (smale trelekter) av selvvalgt materiale, f.eks. furu, gran, svartor, cedartre etc.

Stripsene limes kant i kant oppå hverandre til skroget er ferdig. Man kan også legge inn enkelte «pyntelister» i et treslag som gir en annen fargesjattering (eks. mahogny). Deretter dekkes det ferdige treskroget (innvendig og utvendig) med en tynn vevet glassfiberduk (som blir gjennomsiktig i kombinasjon med West System epoxy) og flere lag epoxy. Når du er ferdig, får du et skrog som synliggjør og fremhever både mønster og farve i treverket.

Glassfiberduk og epoxy gir deg altså en meget slitesterk, lett og kraftig konstruksjon. Kajakken blir stabil og sterk – og det uten behov for innvendig spanteverk.

Å bygge kajakk ved hjelp av byggestrips i tre vil si at du dekker en ferdig form med smale trelekter (strips). Bildene som vises her er hentet fra boka «The Strip-built Sea Kayak», skrevet av Nick Shade. Denne boken er svært instruktiv og velskrevet, og anbefales til alle som går med tanker om å bygge seg sin egen kajakk, eller ønsker å lære mer om dette spennende emnet. Boken forklarer i detalj hele byggeprosessen, og inneholder også masse beskrivende bilder og illustrasjoner.

Trestripsene dekkes både inn- og utvendig med vevet glassfiberduk (art. nr. 742) som blir gjennomsiktig i kombinasjon med West System epoxy. Sluttresultatet blir en slitesterk, lett og vakker kajakk.

Det finnes en rekke kajakkmodeller å velge i.

Kajakken kan gi deg flotte opplevelser over lange strekninger. Med kajakk kommer du inn i trange og grunne farvann der det er umulig å ferdes med større båt. Med selbygget kajakk blir gleden ekstra stor!

Hvorfor kjøpe en kajakk når du kan bygge en selv?

For mange stoppes drømmen om egen trekajakk “fordi det blir for dyrt å kjøpe”. Alternativet er enkelt: Du kan bygge deg din egen!

Det er faktisk flere gode grunner til at du skal gjøre det. Det blir billigere, du velger kajakk ut fra dine egne ønsker og behov, eller du ganske enkelt har lyst på en nyere og bedre kajakk.

Disse er alle gode og logiske grunner, men hva om du ser bort fra all logikk, og heller fokuserer på det som er hyggelig og morsomt:

Tenk på den gode følelsen det gir når du padler rundt i selvbygget kajakk, eller du stolt kan si “denne har jeg laget selv”. En selvbygget kajakk vekker alltid stor oppmerksomhet blant de som får sjansen til å studere “vidunderet”.

Kort sagt: Kajakk skal man bygge for hyggens skyld, og ikke primært av logiske grunner – som for eksempel å spare penger. Nei, da kan du like gjerne spare deg for mulige frustrasjoner og bli lykkelig ved å kjøpe en brukt, eller en billig ny i glassfiber.

Hvis du derimot liker å arbeide med trematerialer og skape noe vakkert og samtidig funksjonelt, er det å bygge båt noe av det mest takknemlige du kan bruke fritiden til.

Når den ferdige kajakken står der, gir den deg muligheter svært få andre byggeprosjekter kan by deg.

Det er klart at for eksempel en ferdig snekret stol også gir glede og tilfredshet, men den kan ikke brukes til annet enn å sitte på! Kajakken derimot, kan stadig gi deg fantastiske naturopplevelser og ta deg til nye steder som ikke er tilgjengelig på andre måter – kun begrenset av dine lyster og fantasi.

Ved første øyekast kan en kajakk se tynn, spinkel og ustødig ut, og man kan lure på om dette er det riktige «for meg». Ta det rolig, du finner fort «balansen» og kajakken vil ta deg trygt fram til steder andre båter ikke kommer til.

Hvorfor bygge trebåt?

Ja, hvorfor bruke trematerialer når du i stedet kan benytte moderne  høyteknologiske nyvinninger?

Tre er naturens eget produkt. Det består av cellulosefibre «limt» sammen med naturlige stoffer i treet selv. I forhold til vekten er tre stivere enn stål, og samtidig mindre utsatt for tretthetsbrudd enn hvilket som helst moderne,  høyteknologiske materiale. Etter vekt, er treverk omtrent ti ganger stivere enn glassfiber. Det er også et ubestridelig faktum at trestrukturen i små båter er nesten uovertruffen hva styrke og kvalitet angår. Noen av verdens raskeste seilbåter og kajakker er bygget av tre og epoxy. Det samme gjelder også kanoer, robåter og joller.

Treverk bevarer styrken etter hard medfart av naturkrefter, etter strekk- og presskrefter fra opprørt sjø og hard padling. Treverk blir ikke sprø eller skjør med alderen slik tilfellet er med for eksempel glassfiber.

Ingen vil eie en båt som er så tander at den må behandles som en skjør pyntegjenstand. Nei, en kajakk skal tåle å presses frem mellom trange passasjer – til steder hvor det er spennende å komme til, og hvor ingen annen båt kommer frem. Hvis ikke kajakken tålte å bli skrubbet mot fjell eller lande på en sten i stedet for mellom to, ville også vi ha anbefalt andre materialer enn tre. Sannheten er at tre, glassfiberduk og West System epoxy tåler røff behandling!

Treverk i kombinasjon med West System epoksy, skaper en sammensatt struktur som beholder treets egenskaper m.h.t. stivhet og tåleevne, samtidig som strukturen veier relativt lite og er svært motstandsdyktig mot fukt og råte.

Hvis man legger et lag glassfiberduk på hver side av treverket, vil dette fungere på samme måte som en forsterkende H-bjelke i et reisverk.

Glassfiberduken som er limt til treverket med epoxy, fungerer som de to horisontale delene i H-bjelken. De tar av for det meste av spenning og trykk fra kraftige ytre påvirkninger. Den vertikale delen av H-bjelken fungerer som en lettvektsskille mellom innvendig og utvendig duk. Jo større avstand mellom indre- og ytre duk, desto større stivhet og tåleevne i konstruksjonen – d.v.s. større overflatestyrke i kajakken.

I en «strips-bygget» kajakk, fungerer treverket og glassfiberduken som en

H-bjelke i et reisverk. Resultatet gir en stiv, sterk og lett konstruksjon.

Treverk som er «bakt inn» med epoxy og glassfiberduk vil ikke råtne. Ved bruk av glassfiberduk og West System epoxy, behøver du ikke bekymre deg for vanninntrengning. Vannet trenger ikke inn, og kajakken beholder både skjønnhet og form nærmest for alltid.

Hvorfor bruke trestrips?

«Strips-bygging» vil si kunsten å forvandle en haug med tynne trelekter til en vakker, sterk og sikker båt. I mange år har dette vært en mye brukt metode når det gjelder kanobygging, men med dagens detaljerte tegninger, byggebeskrivelser og instruktive bøker er nå er metoden like effektiv og gangbar om du vil bygge deg en robust havgående kajakk.

Til tross for at en kajakk ofte har en sammensatt og krevende form, er byggeprosessen mye enklere enn du kanskje forestiller deg.

For å få det til, behøver du ikke være ekstraordinært dyktig, ha omfattende kunnskaper eller ha en redskapsbod full av spesialverktøy.

Tro det fordi det er sant: Dette er en oppgave for en hvilken som helst  “gjør det selv-type” – for eksempel deg!

Kajakken kan også bygges i kryssfiner

Uansett hvordan du benytter det, er treverk både et vakkert og sterkt byggemateriale – ergo et godt valg. Dette gjelder også kryssfinèr som har stor styrke og attpåtil gjør kajakken både tynnere og lettere.

Hvis man skal trekke fram en negativ side ved å benytte kryssfiner til bygging av kajakk må det være at dette materialet har begrenset anvendelse når konstruksjonen krever mange buer og kurver.

Heldigvis finnes det en rekke fantastisk flotte kajakker som bygges med kryssfiner. Disse er konstruert uten mange krumme flater, og planlegger du for eksempel å bygge en mer tradisjonell Grønlands-inspirert kajakk, som for eksempel Patuxent eller North Bay, bør kryssfinèr være ditt førstevalg.

Stripsteknikken, enkel, effektiv og utrolig morsom!

Stripsteknikken er som sagt, enkel og effektiv. Selv nybegynnere gjør sjelden store feil, og småfeil får ingen betydning for det ferdige resultatet – d.v.s. anvendelsen av kajakken. Med denne teknikken kan du i virkeligheten bygge hvilken som helst type kajakk, og du kan  fremheve detaljer  ved å velge ut spesielle treslag (farver og mønstre). Det er bare fantasien som setter begrensninger!

Dessuten vil du finne stor tilfredsstillelse i å forvandle en haug med treplanker til et vakkert, morsomt og funksjonelt fartøy.

Når man bygger kajakk ved hjelp av trestrips ser man fort at «dette blir en kajakk». Med andre ord, resultatet av byggingen lar ikke vente på seg. Det er derfor mange velger å bygge kajakk sammen med mer utålmodige barn og ungdom. Byggingen og formingen av kajakken fenger barnas interesse, og det er ekstra motiverende å bygge når man vet at dette er en farkost som kan sjøsettes om ganske kort tid.

Ikke så sjelden mottar vi henvendelser fra foreldre som vil gi tenåringen eller konfirmanten et kajakkbyggesett. Det blir garantert en suksess!

Riktignok finnes det metoder som gir raskere resultat, men disse representerer  til gjengjeld ikke tilsvarende utfordring til egen kreativitet og fantasi – og for ikke å snakke om den gode tilfredse følelsen når du ser det ferdige resultatet. Den som en gang har bygget kajakk eller annen båt ved hjelp av «stripsteknikken», går svært sjelden over til en annen metode!

Kort om stripsbygging

Her kan du, trinn for trinn og i kortversjon, skaffe deg oversikt over hele byggeprosessen. Sånn umiddelbart, kan det virke komplisert å bygge kajakk, men i virkeligheten er det ganske enkelt. Hvis arbeidet deles opp i flere deler, blir det mer oversiktlig.

Vi mener bestemt at ingen fase i dette arbeidet skal skape problemer for en som har brukt litt verktøy før.

Forberedelser

  1. Kjøp ferdige profilerte «strips» eller lag dine egne strips av furu, gran, svartor, sedertre etc. En vanlig dimensjon til kajakkbygging er 5 x 19 mm.
  2. Hvis du skal lage stripsen selv, anbefales det å frese ut begge sidene av lekten i en konkav og en konveks (bueformet) profil (dette er ikke strengt nødvendig, men anbefales sterkt)
  3. Finn en 2”x 4” planke (så rett som mulig)
  4. Tegn formdelene i full størrelse
  5. Lim deltegningene fast til en kryssfinèrplate
  6. Skjær (sag) delene ut av kryssfinèren
  7. Tre alle formene inn på 2”x4 planken
  8. Rett inn formene i korrekt stilling – og fest dem

Legg på stripsene (lektene)

  1. Med båten «opp-ned» stifter du fast en strips på den ene siden – i overgangen mellom dekk og skrog (vannlinjen). West System Norge AS leverer spesialstifter i komposittmateriale som er trefarget og som aldri ruster eller misfarger treet. Disse stiftene kommer heller ikke i konflikt med høvel- og pusseredskap.
  2. Kontroller at stripsen er korrekt siktet inn
  3. Tilpass endene på stripsen
  4. Gjenta pkt. 1, 2 og 3 på den andre skrogsiden
  5. Ha hvitt snekkerlim eller West System epoksy (anbefales) på toppen av lekten i pkt. 1 og 4
  6. Legg en ny strips på limkanten og sett den godt fast
  7. Tilpass endene på stripsen og legg en ny strips på andre siden
  8. Fortsett slik på hver side – til du har dekket skroget og skal begynne å dekke båtbunnen
  9. Legg strips på begge kjølsidene. Pass på at endene passer til den forrige
  10. Tilpass strips i gjenstående åpninger. Følg på med strips som vekselvis følger skrog- og kjøllinjen
  11. Snu båten slik at den ligger stabilt
  12. Begynn å legge dekket ved å feste en strips til den første skrogstripsen (ikke lim, men bruk stiftemaskin)
  13. Fest strips på begge sider av senterlinjen – som i pkt. 9
  14. Fest stripsen til dekket vekselvis (se  pkt. 10) Ikke dekk cockpitåpningen helt
  15. Skjær ut cockpitåpningen
  16. Monter lukekarmen
  17. Fjern alle stifter (hvis du har benyttet metallstifter) fra dekk og skrog
  18. Skrap/puss vekk limrester
  19. Slip/høvle treverket jevnt og glatt
  20. Puss med sandpapir

Legg glassfiberduk og West System epoxy på yttersiden av treverket

(når du bestiller materialer til kajakk hos oss, vil du alltid få med en detaljert og instruktiv brukerveiledning på norsk som forteller deg hvordan du legger glassfiberduk og epoxy samt lakk på yttersiden av treverket)

  1. Ta dekket midlertidig ut av formen
  2. Med skrogsiden vendt opp, legger du glassfiberduk på denne
  3. Kutt duken tett inntil stripsen som ligger i vannlinjen
  4. Glatt og stram ut duken med en pensel
  5. Doser og bland West System epoxy
  6. Hell ut epoksyen midt på skroget, og fordel den jevnt utover med en plastsparkel og pensel. Duken skal gjennomvætes med epoksy.
  7. Bland mer epoksy og spre den ut etter behov. Bruk gjerne en pensel for å påføre epoksy til tørre flekker. Teksturen i glassfiberduken skal fylles opp med epoksy
  8. Skrap av og fjern overflødig epoksy
  9. La epoxyen herde noe til den blir klebrig
  10. Påfør mere epoksy på hele overflaten, og la den herde helt
  11. Ta skroget ut av formene og legg dekket der i stedet
  12. Legg glassfiberduk og epoxy på yttersiden av skroget på tilsvarende måte som for dekket
  13. Slip og puss innsiden av skroget
  14. Legg glassfiberduk og epoxy på innsiden, slik du gjorde på utsiden
  15. Form til nedre del av lukekarmen på innsiden av dekket
  16. Lim fast treverk av hardved til lukekarmen, slik at det dannes en kant rundt åpningen
  17. Skjær vekk overskytende hardved og puss kanten jevn og glatt
  18. Legg glassfiberduk rundt kanten
  19. Monter støtteplatene (balansehjelp) på innsiden av cockpiten
  20. Slip den herdede epoxyen i overgangen mellom dekk og skrog med sandpapir
  21. Fest dekket til skroget. Hold delene på plass ved hjelp av f.eks. pakketape
  22. Legg båten over på siden og mål til lengder av glassfiberbånd til den innvendige sømmen
  23. Gjennombløt glassfiberbåndet med West System epoxy og press ut den overflødige epoksyen
  24. Rull det våte glassfiberbåndet ut over den innvendige skjøten – så langt du rekker med hendene, og skyv resten på plass med en pinne
  25. Glatt over sømmen med en pensel
  26. Etter at epoksyen er herdet,  gjentar du prosessen på den andre siden
  27. Ta vekk pakketapen på utsiden
  28. Glattpuss den utvendige skjøten
  29. Legg glassfiberbånd på den utvendige sømmen og lim den fast med epoksy

Gjør båten ferdig

  1. Puss hele båten på utsiden med sandpapir nr. 80
  2. Påfør ytterligere to dekkstrøk med epoksy på dekk og skrog
  3. Puss med stadig finere papir – inntil nr 220. Gjenta pussingen om nødvendig
  4. Til slutt lakkeres kajakken med Epifanes to-komponent polyuretane lakk
  5. Påfør så mange strøk lakk som mulig, men minst 4 strøk
  6. Bor hull til fotstøttene
  7. Monter sete, rygg- og fotstøtter eller annen utrustning
  8. Finn deg et egnet sted til jomfruturen
  9. Kos deg med kajakken til du er klar til å begynne forfra igjen, med et nytt prosjekt!
  10. Gå tilbake til punkt 1!

Materialer

Sluttresultatet er helt avhengig av kvaliteten på materialene du velger. Det er dessverre slik at de beste materialene koster mest. Sekunda materialer er både mindre holdbare og mindre pene. Når man skal legge ned såpass mange arbeidstimer i et byggeprosjekt er det dumt å skulle spare noen hundrelapper på dårlige materialer. Husk, du skal ha kajakken i mange år, og det er ekstra hyggelig at kajakken du har bygget selv holder så høy standard som mulig!

Det beste er å kjøpe trestripsen fra en profesjonell og seriøs leverandør. Da er du garantert at materialene holder første klasses kvalitet.

Hvis du vil skjære stripsen selv, så se deg om etter rettskåret kvistfritt treverk (ikke hardtre). Du behøver ikke ta hensyn til at treverket over tid kan råtne, fordi dette vil bli kapslet inn med glassfiberduk og epoxy.

Små kvister er av samme grunn ikke noe stort problem. Større kvister vil gjøre treverket mindre tøyelig og lettere å knekke – pluss at det blir vanskeligere å høvle glatt og jevnt. I tillegg kan store kvister falle ut. Legg merke til at store og ”ugunstige” kvister ofte har en mørk ring rundt seg.

Små og faste kvister kan skape mer ”liv” i treverket og gjøre den ferdige overflaten mer spennende.

Stripsene (lektene) du skal bruke til kajakken, kan enten være rett- eller tverrskåret (dvs. med liggende eller stående mønster i treverket). Det beste treverket vil være tverrskåret plank, men problemet er bare at når du skjærer tverrskåret plank opp til strips, ender du opp med rettskårne strips, se illustrasjon nedenfor:

Rettskåret og tverrskåret plank

Når du skjærer tynne strips av disse plankene (se ill.), blir mønsteret i treverket motsatt. Altså: For å få rettskårne strips (liggende mønster i treverket), må de skjæres av tverrskåret plank.

Det vil igjen si at når du er på utkikk etter materialer til din nye kajakk, skal du velge ut tverrskårne planker (vertikalt mønster i treverket). De ferdige stripsene (lektene) blir da mye lettere å høvle og- eller pusse.

Sammenføyning og liming av strips

 
  • Øverst: Buet profil (konveks/konkav)
  • Midten: Rettkuttet profil
  • Nederst: Skråhøvlede kanter

Som du ser av illustrasjonen, vil det bli et lite gap mellom rettkuttede strips der kajakkens form krommer seg, eks i skroget. Denne typen strips kan benyttes, men er ikke særlig gunstig.

Vi anbefaler å bruke strips med konveks/konkav profil, dvs. enbuet profil i den ene enden og en avrundet i den andre slik at den passer i «skålen».

Strips med denne profilen er langt enklere å arbeide med, og resultatet blir dessuten både sterkere og penere. Alternativt kan man skråhøvle kanten på stripsen slik den nederste illustrasjonen viser.

Profilerte byggestrips

Den vanligste profilformen er den buede, konveks/konkav. Når man bruker profilerte lister vil listene følge hverandre (nesten som i not og fjær), og man unngår unødig bruk av stifter og festemidler for å holde listene på plass inntil epoksyen er herdet. Med buede profiler får man enn større limflate mellom hver enkelt list, skroget blir jevnere og arbeidet med pussing og sliping av skroget i etterkant reduseres betraktelig.

Hvis man ikke får tak i lister som er buede (konveks/konkav), kan man også benytte rettvinklete lister.

De vanligste dimensjonene til kajakk (og kano) er 5 x 19 mm og 6 x 21 mm.

West System Norge AS Strømsveien 230,0668 Oslo

www.westsystem.no

Tlf. 22 23 35 00