Vinteropplag av båt

Når høsten kommer, må de fleste av oss ta opp båten etter en forhåpentlig fin sommer. I denne artikkelen finner du mange gode tips om hva som er viktig å huske på når det gjelder vinterlagring av båten din.

Det vanligste er å lagre båten på land om vinteren, men også noen velger å la båten ligge i vannet gjennom hele året. Du kan lese om vinterlagring på vannet her:

Vinterkonservering av utenbords- og innenbordsmotorer kan du lese om her:

Denne artikkelen omhandler i første rekke om glassfiberbåter, men mye av informasjonen her kan også overføres til tre- og aluminiumsbåter.

Punktene i denne oversikten er kun ment som en huskeliste, og er ikke absolutt. Hva man bør gjøre med båten før vinteren avhenger blant annet av hva slags båt man har, hvor mye utstyr man har om bord og hvor og hvordan man skal lagre båten. Uansett, jo bedre jobb du gjør med båten om høsten, jo lettere vil vårpussen neste år bli!.

Hvis du har spørsmål og/eller trenger råd, ikke vær redd for å ta kontakt med oss.

OPPTAK AV BÅTEN

  • Uansett hvor stor båt du har, må båten opp av vannet. Hvis du har en relativt liten båt, er det enkleste å dra båten opp fra vannet ved hjelp av en tilhenger eller med oppblåsbare ruller.
  • Store og tunge båter krever en kran eller lignende.

Bestilling av opptak og kran

  • Et godt tips er å planlegge opptaket av båten din i god tid. Frostnettene kommer ofte fortere enn du tror, og da er det er fint å ha alt klart. Hvis du er avhengig av kran og opplag på en organisert plass, bør dette bestilles i god tid før opptaket. Når kulda kommer, er det ofte mange som skal ha båten opp på samme tid.                            
  • Hvis du skal vinterlagre båten din på en organisert opplagsplass, har ofte foreningen eller opplagsplassen egen kran, men det er uansett smart å bestille time for opptak en tid i forveien.
  • Når man skal løfte en båt ved hjelp av kran og løftereimer, er det viktig å ta hensyn til båtens totalvekt inklusive motoren, båtens totale vektfordeling, samt skrogets profil.
  • I tillegg må det tas hensyn til hvor sensorer til ekkolodd, propell og ror er plassert. Det kan derfor være smart å merke av hvor disse elementene er plassert ved hjelp av tape på skrogsiden slik at ikke løftereimene ødelegger noe av båtens utrustning og utstyr.
  • For å unngå skader på skroget i forbindelse med opptaket, anbefaler vi deg å plassere noen gamle tepper eller lignende mellom løftereimene og skroget. Grunnen til dette, er at det kan ha festet seg små steiner og sand på løftereimene når disse gikk i bakken i forbindelse med opptaket av de foregående båtene.

BÅTKRYBBER, BUKKER, STØTTER ETC.

  • Før båten skal løftes på land, er det viktig å ha båtkrybbene, bukker, støtter og annet opplagsutstyr klart.
  • Det er viktig å plassere båtkrybbene på et plant og stabilt underlag, og justere disse slik at båten blir liggende stabilt og stødig med riktig vektfordeling (dette gjelder også småbåter som er lagret på henger). Når krybbene er korrekt innstilt, kan kranbilføreren plassere båten direkte og rett i krybbene etter opptaket.
  • Et godt tips er å smøre alle skruer og andre innstillinger på opplagsutstyret i god tid i forveien slik at alle justeringer og tilpasninger på opplagsplassen skjer knirkefritt. Vi anbefaler deg å alltid ha med deg et rustløser/smøremiddel-produkt som for eksempel:

Ulike krybber

  • Det finnes ulike båtkrybber, støtter etc. i handelen. Noen krybber leveres i sjøvannsbestandig aluminium og andre i galvanisert stål. Noen benytter også krybber i treverk. De fleste krybber kan justeres i høyde og bredde, og noen båtkrybber er også såkalt selvjusterende. Disse krybbene regulerer seg automatisk til båtens form når båten senkes ned på krybbene.
  • At båtkrybben er justerbar er viktig. Dette gjør at den kan tilpasses nøyaktig til båtens størrelse og skrogets form. På den måten sikrer man god vektfordeling på krybben, noe som gjør at båten ligger stabilt og trygt.
  • Det er viktig at båtens vekt hviler på kjølen.

Båtstøtter

  • Når båten er plassert trygt i krybbene, er det ofte vanlig (kommer an på båtens størrelse og tyngde) å støtte opp med noen båtstøtter på hver side av båten.
  • Hvis du mot formodning velger å bruke «hjemmesnekrete» krybber i tre, er det svært viktig at disse er tilstrekkelig dimensjonert. Kreftene som virker på båtkrybbene er større enn man kan tro, og ofte vil ikke et forsikringsselskap dekke skader på grunn av en velt hvis man har benyttet hjemmelagde trekrybber.

Lagring på båthenger

  • Mange velger å lagre båten sin på en tilhenger. Dette kan være praktisk, men det er også her viktig å tenke på vektfordeling og stabilitet.
  • Ved bruk at henger som lagringsplass for båten, anbefales det ofte også å her benytte båtstøtter for å sikre båtens stabilitet samt å avlaste hjul og hjuloppheng.
  • En god huskeregel er også å låse hengeren med en FG-godkjent lås og eventuelt en låsewire.
  • Se egen artikkel om lagring av båt på tilhenger.

Tøm vann- og septiktank før opptak

  • Du bør tømme båtens vann- og septiktank (viktig!) samt fjerne løst utstyr om bord før båten løftes på land. Da unngår man at tyngdepunktet på båten endrer seg under opptak, og at båten sklir ut av løftereimene. Mer informasjon om tømming av vann- og septiktank finner du lenger ned i denne artikkelen.

Vær ute i god tid

  • Det kan være både spennende og litt stressende å ta opp båten etter endt sesong. Ofte er det mange i kø bak deg som venter på krana eller opptaksslippen. Kranføreren kan kanskje være litt stressa eller folk er utålmodig. Et godt tips er derfor å være ute i god tid, og gjøre alle nødvendige forberedelser i forveien.

Hva gjør du når båten har kommet opp på land?

  • Etter at båten har kommet opp på land, er det viktig å dekke den med en god og beskyttende og presenning. For å gjøre dette, trenger du enten at bakkestativ, eller et dekkstativ.
  • Før du skal montere bakke- eller dekkstativet og legge på presenningen, er det noen enkelte ting du bør gjøre så fort som mulig etter opptak av båten:

Sjekk tilstanden på båten

  • Når båten har kommet opp på land, er det viktig å gå over hele båten og sjekke om det kan ha oppstått noen skader under vannlinjen i løpet av sommersesongen.
  • Er det skader på propellen?
  • Hva med skrog, kjøl og ror?
  • Er det noe på båten som bør repareres allerede nå, eller vil du vente til våren?
  • Riper, sår og skader kan blant annet repareres med West System epoxy.

Rengjøring av båten utvendig

  • Det er lurt å vaske så mye som mulig av båten utvendig med en gang den har kommet på land. Hvis du grovvasker båten og fjerner skjell, skitt og alger med en gang, vil du spare deg for mye arbeid senere. Det er mye vanskeligere å fjerne ruer og skjell etter at de har tørket.
  • Bruk en høytrykkspyler og et godt vaskemiddel som er beregnet for båter.
  • Det finnes effektive spesialmidler som fjerner rurskjell. Disse inneholder syre og påføres med pensel. Etter at det har virket noen minutter spyler du av skjellene med høytrykkspyler. Du kan også benytte en skrape for å fjerne rurskjell.
  • Å vaske båtens skrog så fort som mulig, forebygger misfarging og skade på gelcoaten. Når du bruker høytrykkspyleren, vil du også få fjernet gammelt bunnstoff og primer som sitter løst og som uansett må erstattes før neste sesong. Skyll grundig med vann etter rengjøring med såpe.
  • Det anbefales å smøre inn glassfiberbåten med vaselinolje. Da forhindrer du at smuss og sotpartikler fester seg til skroget i løpet av vinteren. Sett også inn metalldetaljer med vaselinolje. Da forebygger og forhindrer du korrosjon og rust før neste sesong.
  • Vaselinoljen fjernes om våren med høytrykkspyler, fettløselig såpe og vann. På denne måten får du enkelt fjernet smuss som har samlet seg opp gjennom vinteren, og du slipper du å gni smusset utover når du tar vårvasken, noe som faktisk kan ha en mattende og ødeleggende effekt på gelcoaten. Vaselinoljen har i tillegg en beskyttende effekt mot krakelering i gelcoaten.
  • Husk å vaske fendere og fenderlister. Det er lettere å få av skitt nå enn å vente til våren. Til dette finnes det en god fenderrens som anbefales. Fenderstrømpene kan vaskes i vaskemaskinen.
  • Sjekk om kalesjen har behov for reparasjoner. Det er vesentlig lettere å få time hos en kalesjemaker om høsten enn i april og mai! Har kalesjen fått jordslag? Hvis ja, bør du benytte en god jordslagsfjerner og en kalesjevask. Hvis ikke kalesjen er for stor, er det fult mulig å vaske kalesjen i badekaret hjemme.
  • Gå over tau, liner og trosser. Tau blir stivere av saltvann. Hvis du har kvalitetstau vil tauet få tilbake mykheten hvis du legger det i en balje med vann blandet med Milo vaskemiddel. Du kan også kjøre tauet en omgang i vaskemaskinen på lav temoperatur.
  • Hvis det har samlet seg olje, diesel etc. i båtens kjølesvin, er det bra å benytte en eller flere oljesugeputer til å fjerne dette.
  • Bruk også en oljesugepumpe hvis dette er nødvendig.
  • Etterse og sjekk lanterner, sjakler, blokker, gjennomføringer og alle deler som er i bevegelse på dekk.
  • Gå over bevegelige deler med fett, grease og teknisk spray.
  • Hvis det har oppstått muggsopp eller annen soppdannelse om bord i båten, bør du benytte Boracol.

Rengjøring og behandling av båtens dekk

  • Det er en stor fordel å bruke litt tid på dekket før du legger presenningen over båten.Hvis du har et glassfiberdekk, bør du vaske dette med spesialsåpe, børste og høytrykkspyler.
  • En del båter har teakdekk. Selv om teak er holdbart og varig, bør du stelle litt ekstra med dette. Vi går ikke inn på reparasjon av dekk, nating, olje og lakk her, men det som alltid er viktig å gjøre før vinteren, er å vaske teakdekket og deretter impregnere det med Boracol.
  • Slik bruker du Boracol: Vask dekket med et egnet vaskemiddel og en børste. Skyll deretter overflaten med rent vann. Etter dette påfører du Boracol på teakoverflaten. Da forebygger og fjerner du effektivt «grønske» og svartsopp (kan ses som små svarte prikker) på dekket. Gjør du dette, vil du møte et pent og strøkent teakdekk når du tar av presenningen neste vår.
  • Se utførlig brukerveiledning for påføring av Boracol på tekdekk her:

Når det gjelder vask, vedlikehold og sjekk av båten innvendig, se lenger ned i denne artikkelen.

PRESENNINGSSTATIV

  • Alle båter som skal lagres utendørs, bør dekkes til med en presenning slik at båten blir beskyttet for nedbør, is, skitt og fukt.
  • For at man enkelt skal kunne legge presenning over båten, må man ha et presenningsstativ.
  • Vi skiller mellom bakkestativ og dekksstativ.

BAKKESTATIV

  • Bakkestativet står plassert med «hovedbeina» i en A-form på bakken, på hver kortside av båten.
  • Man fester så en mønestang mellom disse A-beina. I tillegg kan man støtte opp med enkeltstående dekkstøtter etter behov.
  • Et bakkestativ kan brukes til de fleste båter (ikke større seilbåter). Stativet har lav vekt, tar liten plass og er lett å frakte. De fleste bakkestativ er lett å montere, og høyden er alltid justerbar. Leveres i praktisk og solid bag.

DEKKSTATIV

  • Til større seilbåter er det vanlig å benytte et dekkstativ.
  • Dekkstativ leveres med møne i valgfri lengde. Mønestangen holdes oppe og støttes av x-antall dekkstøtter som festes til ulike steder på båten.
  • Hvor mange dekkstøtter du bør bruke, avhenger av båtens lengde. Hva slags dekkstøtter man skal velge avhenger av hva slags festeanordninger som passer best til din båt.
  • Et dekkstativ kan skreddersys og tilpasses alle båter.
  • Bakke- og dekkstativ er satt sammen av et praktisk modulsystem. Alle lengder er standardisert og kommer i lengder a`1,5 meter. Dette gjør at du enkelt kan utvide stativet og tilpasse det til større båter etter behov uten å kaste noe av det gamle.
  • På grunn av et praktisk klikksystem er stativet, lette å montere. Det tar kun noen få minutter å sette det i sammen og ta det fra hverandre.
  • Stativene kan med hell også benyttes til campingvogner, svømmebasseng eller andre gjenstander som skal dekkes til og beskyttes med presenning.

PRESENNING

  • Etter at man har satt opp og montert presenningsstativet, må man dekke båten med en god presenning som passer til båtens lengde og bredde. I enkelte tilfeller (eks. seilbåter) benytter man to eller flere presenninger).
  • Det lønner seg alltid å benytte en sterk, smidig og holdbar presenning som ikke går i stykker i løpet av vinteren, og som du kan bruke i flere sesonger.
  • Lett-presenninger på ca. 100-150 gr/m² er greie presenninger for å dekke til gjenstander som ikke blir utsatt for store påkjenninger, for eksempel beskyttelse av ved, hagemøbler etc.  For opplag av båt anbefaler vi en sterkere kvalitet.
  • Armerte presenninger fra 180 til 260 gr/m² er ofte gunstige å bruke til tildekking og beskyttelse av båter. Dette er prisgunstige presenninger som tåler mye strekk og store påkjenninger.
  • For bruk til båter som står plassert på utsatte steder, anbefales det å bruke en presenningstykkelse på minst 260 gr/m². Da vil du ha en god presenning i forhold til vekt, soliditet og pris.
  • Det anbefales å bruke hvite og transparente presenninger da disse slipper lys inn i båten. Dette gjør det mulig å arbeide og oppholde seg i båten eller under presenningen uten å måtte benytte kunstig lys.

Å feste presenningen riktig

  • Uansett hvilken type presenning du velger, er det viktig at du fester og sikrer den på en riktig og egnet måte.
  • Det er viktig at presenningen ikke blir utsatt for mye rykk og bråe kast.
  • Presenningen bør ha god helning (vinkel) slik at regn og snø enkelt renner av og vekk fra overflaten. Presenningen bør ikke ha unødvendig stort vindfang.
  • Unngå at presenningen blafrer unødvendig over tid og uten tilsyn. Dette kan unngås ved blant annet å benytte strikker som festemidler. Da vil strikkene ta opp mye av kreftene og bevegelsene istedenfor at veven og maljene i presenningen blir utsatt for unødvendige rykk og kraft.
  • Uansett bør du kjøpe inn og bruke et egnet presenningstau. Dette koster lite, men betyr mye.
  • Mange fester fylte kanner og lodd i presenningen for at den skal holde seg stram og fin. Dette er bra, men det anbefales ikke å feste loddene direkte i maljene. Da blir vektbelastningen på den enkelte malje for stor og de kan gå i stykker. Tre heller et tau gjennom alle maljene og heng loddene opp i dette tauet. Da blir vekten jevnere fordelt mellom maljene og presenningen vil vare lengere.

Ventilasjon er viktig

  • Det er viktig å sørge for god ventilasjon under vinterlagringen. Luften skal kunne sirkulere i båten. Hvis ikke kan det oppstå fukt som kan skade båten og inventaret i løpet av vintersesongen.
  • Det bør være en liten åpning i presenningen både foran og bak på båten som sikrer luftgjennomstrømning.
  • La dører og luker i båten være åpne slik at du unngår kondens og mugg. Dette gjelder også luken til motorrommet.

BÅTEN INNVENDIG

Noen foretrekker å klargjøre båten innvendig før man legger på presenningen, andre strekker dette arbeidet litt lenger utover sesongen etter at presenningen er oppe. Uansett, et godt råd er å klargjøre alt om bord før den første frosten kommer.

Følgende bør gjøres innvendig i båten:

Batteriene

  • Batteriet er en svært viktig komponent om bord i båten, og trenger derfor ekstra kjærlighet. Dårlige batterier er en av de vanligste årsakene til motorproblemer på våren.
  • Husk, et utladet batteri tåler lavere temperaturer mye dårligere enn et fulladet. Batteriet bør derfor være fulladet når høsten og kulden kommer.
  • Batterier som ikke regelmessig holdes fulladet risikerer å miste sin kapasitet. Det anbefales derfor å ta batteriene med hjem og gi dem en eller flere vedlikeholdsladninger i løpet av vinteren. Det finnes mange prisgunstige og gode batteriladere på markedet.
  • Ikke glem å sjekke væskenivået!
  • Det er viktig å pusse og smøre kontakter og poler, eventuelt skifte batteriklemmene.
  • Bruk gjerne en teknisk spray på kontakter, skruer, mutter etc. Dette holder fukten borte, og forhindrer irring og rust.
  • Hold batteriet rent og tørt. Fuktighet og skitt kan føre til utladninger på grunn av krypstrøm.
  • Hvis du lar batteriet ligge i båten gjennom hele vinteren (anbefales ikke), bør du løsne en av kabelskoene fra polen for å forhindre utladning.
  • Et utladet batteri kan fryse og gå i stykker i løpet av vinteren

Vask, støvsug og rengjør

  • Vask, støvsug og rengjør skott, dørk, tak, ventiler og vinduer. Gå gjennom hyller, skap, skuffer og kjøleskap og sørg for at det ikke blir liggende ting i båten over vinteren som er sensitive for fuktighet og frost.. Det finnes gode spesialsåper som effektivt fjerner skitt, mugg etc.
  • Sørg også for å rengjøre under og ved siden av motoren. Bruk et avfettingsmiddel. Et rent motorrom er en forutsetning for sikkerhet ombord. Dessuten lukter det mindre olje, og servicearbeidene blir enklere og mer behagelig å utføre når det er rent.
  • Det vil normalt oppstå mye fukt om bord i båten i løpet av vinteren, så det er viktig å fjerne tekstiler, puter etc. og sørge for å oppbevare disse på et tørt sted slik at du unngår soppdannelse og jordslag.
  • Dobbeltsjekk rom og skap slik at du ikke har glemt noe som kan tiltrekke seg skadedyr eller mugg i løpet av vinteren.
  • Har du fått jordslag i puter/gardiner eller andre tekstiler behandles disse med et jordslagmiddel.
  • Alle tekstiler ombord bør vaskes i ferskvann fra tid til annen. Selv om disse ikke er i direkte kontakt med salt vil de likevel påvirkes av det salte miljøet de befinner seg i. Det er lite som holder bedre på fuktighet enn salt.
  • Husk å tømme kjøleskapet (og fryseboksen) for alt som kan råtne, skape lukt og tiltrekke seg skadedyr.
  • Hvis du ikke vasker og impregnerer presenningen selv, så bør denne sendes bort for vedlikehold allerede nå på høsten.

Det elektriske anlegget

  • Kontroller det elektriske anlegget.
  • Se etter irrede kontakter og dårlige koblinger.
  • Kanskje det nå er tid for å bytte de dårlige ledningene og koblingene som du har hatt dårlig samvittighet for gjennom sesongen?
  • Bruk teknisk spray på alle kontaktpunkter og koblinger.

Gass

  • Hvis du har gassanlegg om bord, bør dette ettersees og lekkasje-testes.
  • Det anbefales på det sterkeste å installere en gassalarm i båten hvis du ikke allerede har dette.

Vanntank, varmtvannsbereder toalett etc.

Vanntank

  • For å unngå kostbare frostskader er det svært viktig å tømme både vann- og septiktanker før det blir minusgrader. Du må også påse at toalett, avløpsrør, varmtvannsbereder, diverse koblinger, kraner, fotpumper, bend og varmtvannsbereder er tømt for vann.
  • Når det gjelder vanntanken, må du tømme og/eller pumpe ut så mye vann som mulig av denne.
  • Det er svært viktig å sørge for at alle kraner, slanger og rør er tomme for vann. Hvis du har mulighet, kan du blåse alle vannrør rene for vann ved hjelp av trykkluft.
  • Hvis du har tilgang til innsiden av vanntanken, kan du også tørke vekk smuss, sand og annet som har samlet seg i tanken.

Varmtvannsbereder

  • Husk å tømme og drenere varmtvannsberederen ved hjelp av tappeplugg eller sikkerhetsventil.
  • Du kan også bruke trykkluft og/eller en vannsuger for å fjerne vann i rør og kraner.
  • Les bruksanvisningen som følger med varmtvannsberederen.

Septiktank

  • Septiktanken må tømmes og rengjøres før opptak.
  • I Norge er det et generelt forbud mot utslipp av kloakk i sjøen innenfor en avstand av 300 meter fra land (2022). Flere kommuner har allerede innført totalforbud mot utslipp i det hele tatt. I Sverige er det totalforbud (2015) mot utslipp av kloakk fra fritidsbåter direkte ut i sjøen.
  • Du må derfor oppsøke et mottaksanlegg for kloakk og tømme septiktanken helt tom før du tar båten opp på land på høsten.
  • Hvis du glemmer å tømme septiktanken før opptak får du en utfordring og mye jobb i ettertid. Da må du enten bestille en sugebil, eller tømme tanken manuelt med slange, pumpe og store bøtter/fat etter at båten har kommet på land. Dette er mildt sagt en drittjobb, og anbefales ikke.
  • Uansett, etter at du har tømt tanken, bør du rengjøre denne med septikrens og ferskvann. Ved å rengjøre septiktanken forhindres du vond lukt i båten.
  • Slik gjør du:Fyll opp septiktanken 50-60% med vann, tilsett septikrens, og fyll så tanken helt opp med vann. Hvis mulig bruk varmt vann. La blandingen virker i ca. 1 time. Deretter tømmes tanken og den skylles godt med rent vann.
  • Etter at du har rengjort septiktanken, kjører du frostvæske gjennom tømmepumpen.
  • Når du først rengjør og holder på med septikanlegget om bord, anbefales det at du også sjekker at toalettet, pumpe, impeller, slanger, slangekoblinger, etc. er i en slik stand at anlegget vil fungere godt også neste sesong.

Åpne kraner – Ikke glem frostvæske

  • Når du har tappet ut vannet fra tanker, pumper, rør, slanger, kraner og blandebatterier etter beste evne, bør du la kranene stå åpne om vinteren.
  • Enkelte blandebatterier («ettgreps-kran) bør demonteres slik at du er sikker på at alt vann er ute.
  • Skru av dusjhåndtaket ved badeplattformen.
  • Bruk frostvæske i toaletter, pumper og avløp. Riktig type frostvæske beskytter også mot dårlig lukt fra sluk og avløp.

Nødutstyr

  • Erfaringen tilsier at jo mer arbeid du nedlegger i båten på høsten, jo bedre er det. Om våren er det uansett nok oppgaver som må gjøres.
  • Det anbefales derfor at du allerede nå på høsten går over og sjekker om nødutstyret i båten er intakt, og at alt er i orden.
  • Nødutstyr har datomerking, og du bør sjekke at denne ikke er overskredet. Finner du ingen datomerking på nødustyret skal du regne med at utstyret ikke lenger er pålitelig.
  • Sjekk at brannslukningsapparatet er i orden og klart til bruk.
  • Sjekk også at medisinskapet inneholder nødvendig utstyr. Dette bør tas med hjem og oppbevares frostfritt.

ANDRE GODE TIPS

Frostvakt og varmerør

  • Hvis du har tilgang til strøm, anbefales det å installere en frostvakt eller et eller flere varmerør i båten.
  • Frostvakten har en trinnløs termostat som kan stilles fra 5 til +35°C. Termostaten skrur automatisk på varmeelementet når temperaturen synker, og skrur den av når temperaturen har nådd ønsket verdi.
  • Varmerørene er meget effektive og forbruker svært lite strøm (45-130W). Dette betyr at du kan la rørene stå på over lengre tid uten at det koster for mye. 
  • På grunn av rørenes form, utførelse og lave overflatetemperatur kan varmerørene plasseres på steder i båten og i nærheten av utstyr som er utsatt for fukt, kondens eller av andre grunner trenger oppvarming uten at de omliggende omgivelsene tar skade av det.
  • Varmerør erstatter alternative og farlige oppvarmingskilder som vifteovner, løse lyspærer og lignende.

Fuktsluker

  • Uansett, bør du plassere en eller flere fuktslukerbokser i båten. Fuktslukeren fjerner effektivt fukt og minsker risikoen for mugg, jordslag og dårlig lukt.
  • Fuktslukeren bør ettersees jevnlig. Hvis vannbeholderen er godt fylt opp, skal vannet tømmes og virkningsstoffet byttes. Det finnes egne refill-poser som kan helles opp i fuktslukerboksen.
  • Du sparer båten og interiøret for mye slitasje ved å begrense fuktigheten om bord.

Luftavfukter

  • Hvis du virkelig skal sikre deg en god og tørr båt med korrekt og behagelig inneklima hele året, bør du investere i en luftavfukter.
  • En luftavfukter forhindrer jordslag og sopp, sørger for at elektronikken om bord fungerer, forhindrer fuktig interiør, sikrer en startvillig motor, forhindrer vond lukt og tar kort sagt vare på alt som er om bord i båten.
  • Det finnes også kondensvifter og varmevifter som kan brukes for å bekjempe problematikk rundt kondens og fuktighet.

Drivstoff på tanken eller ikke?

  • Det er ulike meninger om hvorvidt man skal gå vinteren i møte med full drivstofftank eller ikke. På den ene siden vil en full tank forhindre kondens, på den andre siden er det ikke gunstig å ha for gammel bensin på tanken når båten igjen skal på vannet neste vår. Om man skal fylle bensin/diesel på tanken før man legger båten på land må derfor bli en vurderingssak.
  • Uansett hvor mye bensin/diesel du har på tanken, så anbefales det å tilsette riktig mengde med Alron drivstofftilsetning for diesel- eller bensinmotorer.
  • Alron forebygger og forhindrer kondens og motvirker isdannelse. Dessuten motvirker Alron sot og koksdannelse i innsprøytningspumpe, forgasser, ventiler, gløderør, tennplugger, munnstykke og forbrenningskammer. Alron er en billig og god forsikring for en driftsikker motor.
  • Det finnes også andre effektive og gode kondensfjernere på markedet.

Båttrekk

  • Hvis du har en mindre båt (opp til ca. 6 m) kan du beskytte båten med et ferdigsydd båttrekk som er tilpasset båten.
  • Båttrekket beskytter båten for regn, snø, is, skitt, sol og alle andre påkjenninger.
  • Trekket festes enkelt rett under kanten av relingen og har en kantsydd, forsterket søm som holder det på plass.
  • Uansett bør du supplere dette båttrekket med en god presenning når du legger båten din i opplag ute for vinteren.

Motortrekk

  • Det anbefales på det sterkeste å bruke et motortrekk til utenbordsmotoren.
  • Disse trekkene finnes som heltrekk og i en kortere variant som kun beskytter motorens øvre del.
  • Motortrekket beskytter motoren mot vann, snø, salt, sol, fuglebæsj og andre forurensninger, og bør ideelt sett også benyttes når båten ligger på sjøen på sommerstid.
  • Ved å bruke motortrekk holder motoren seg tørr, men også ren og pen.
  • At motoren blir beskyttet mot vann og nedbør betyr mindre kondensproblemer, mindre korrosjon og en mer driftssikker motor.
  • Dessuten forhindrer du at presenningen gnisser på motoren og skaper riper i overflaten i løpet av vinteropplaget.

Til slutt

  • Hvis du har mulighet bør du se til båten din så ofte som mulig.
  • Sjekk også gjerne de andre båtene rundt deg.
  • Det er fint å avtale en tilsynsordning med andre båteiere. Da vil dere raskere kunne oppdage skader, feil og mangler innen kort tid hvis et uhell skulle skje.
  • Husk å forsikre båten din.
  • En god båtforsikring trenger ikke å koste så mye, men betyr masse hvis du skulle bli utsatt for skade eller tyveri.
  • Vi ønsker deg lykke til, og ikke vær redd for å ta kontakt med oss hvis du har spørsmål og/eller trenger råd!