ALRON Dieseltilsetning 0,5 l

ALRON drivstofftilsetning for dieselmotorer. Innhold: 0,5 liter.

Spar 20% 229,- 183,-

- +

10+ på lager

Vipps
Beregn fraktpris

Vennligst angi destinasjon under for å regne ut fraktkostnad.

Produktnr: ALRA10 Kategori:

Som drivstofftilsetning for diesel og bensinmotorer har Alron vært på markedet i flere år og har blitt et kjent begrep. Alron drivstofftilsetning finnes både for diesel- og bensinmotorer.
Alron er utviklet av dosent Alvin Ronlan ved Lunds Tekniska Högskola.
Alron motvirker sot og koksdannelse i innsprøytningspumpe, forgasser, ventiler, gløderør, tennplugger, munnstykke og forbrenningskammer. Forebygger kondens, motvirker isdannelse. Alron kan brukes i alle forbrenningssystemer.

Dosering/Blandingsforhold:

Flasken inneholder 0,5 liter.
Det er tilstrekkelig å blande 0,8 dl med Alron Dieseltilsetning per 50 liter med diesel.
Dette betyr at en flaske på 0,5 liter er tilstrekkelig til ca 300 liter diesel.

Hva er dieseldyr?

Dieseldyr er en generell betegnelse på de ulike mikroorganismene som kan vokse i diesel, parafin og fyringsolje. Disse organismene kan bestå av ulike typer bakterier, sopp og gjærstoffer.

Dieseldyrene er helt avhengig av vann for å leve. Vannet er tyngre enn dieselen, og vil samle seg på bunnen av tanken. I dette sjiktet mellom vann og diesel vil organismene leve og formere seg. Hydrokarbonene i drivstoffet vil fungere som næring for dieseldyrene. Etter at biodieselen ble innført har problemene økt fordi denne type diesel er plantebasert, og dermed lettere å bryte ned for mikroorganismene enn tradisjonell diesel.

Under gunstige forhold kan dieseldyrene formere seg svært raskt og danne store mengder biomasse i løpet av kort tid.

Hindre vekst av dieseldyr

Dieseldyrene er helt avhengige av vann for å leve. Det finnes alltid en viss risiko for at du kan få med vann på tanken når du fyller diesel eller gjennom utette drivstofflokk, men det største problemet er nok tilgangen til fuktig luft gjennom tankens luftesystem og kondens pga. temperatursvingninger.

For å redusere muligheten for kondens på tanken kan man sørge for at tanken er så full som mulig hele tiden. I vårt klima, med store temperatursvingninger, kan det allikevel være risiko for kondens som etter hvert vil legge seg som vann på bunnen av tanken

Fjernes vannet på tanken vil mikroorganismenes habitat forsvinne, og de kan ikke lenger leve og formere seg.

Alron “drenerer” vekk kondensvann

Lufta inneholder fuktighet og denne fører til kondens i drivstofftanken. Du kan redusere problemet ved å tømme tanken fullstendig en gang i året, men etter en tid vil kondensen være der igjen. Når dette vannet kommer inn i brennstoffrør, dyser eller forgasser, er motorstopp et vanlig utfall. Med Alron binder du kondensvannet og driver det ut under forbrenningen uten at det har mulighet for å gi motorstopp. Ved å helle litt Alron på tanken ved hver fylling holder du drivstoffet “tørt” og unngår den vanligste årsaken til driftsstans.

http://www.gtbilprodukter.no/wp-content/uploads/sites/17/2015/01/alron.jpg

Alron diesel- og bensintilsetting er effektiv mot ”dieseldyr” (bakterier). Holder dieseloljen flytende ved lave temperaturer, fjerner kondens, smører og renser. Hindrer ising i forgasser. Du unngår unødig driftsstopp!

Bildet viser bakterien Pseudomonas aeruginosa. Denne bakterien er en av en rekke mikrober som går under betegnelsen dieseldyr. Felles for dieseldyrene er at de kan spise hydrokarboner som finnes i diesel, parafin og fyringsolje. (Foto: Janice Haney Carr, Centers for Disease Control and Prevention's Public Health Image Library (Wikimed)

Bildet viser bakterien Pseudomonas aeruginosa. Denne bakterien er en av en rekke mikrober som går under betegnelsen dieseldyr. Felles for dieseldyrene er at de kan spise hydrokarboner som finnes i diesel, parafin og fyringsolje. (Foto: Janice Haney Carr, Centers for Disease Control and Prevention's Public Health Image Library (Wikimed)

Alron motvirker bakterievekst i dieselolje

http://www.batliv.com/photoalbum/view4/L3Rvb2xzL3Bob3RvYWxidW1fdmlldy9jdXN0b21lci9pbWcvMjQxMy9zbWFsbC8yNDEzNTEuanBnL0Nyb3AvP3g9MCZ5PTAmd2lkdGg9MjU2JmhlaWdodD0yNjg   http://baatplassen.no/bildearkiv/15/15091/dieseldyr.jpg  http://www.batmagasinet.no/sites/batmagasinet.no/files/styles/large/public/images/article/front/dieseldyr_2.jpg?itok=jgNZd8In

Unngå at ”Dieseldyr” får utvikle seg i tanken din…
Alron fjerner kondens i tanken. Ved å bruke litt Alron hver gang du fyller tanken hindrer du problemet med kondens. Alron sørger da også for at bakterier (”dieseldyrene”) ikke slipper til ved at drivstoffet holdes “tørt”.

Dersom bakterier får utvikle seg i tanken, vil de etter hvert tette filtere og dyser. Det er vann i dieselen som er bakteriens livsgrunnlag. Ved at Alron driver ut vannet og holder drivstoffet “tørt”, fjernes selve grunnlaget for bakteriens liv. Dersom du allerede har fått bakterievekst i tanken er det et godt råd å få den rengjort. Når du deretter bruker foreskrevet mengde Alron ved hver fylling vil du effektivt hindre nye bakterieangrep.

Fortreffelig til bensinmotoren

Alle driftsmessige fordeler som Alron gir dieselmotoren, oppnår du også i bensinmotoren: Motvirking av kondens og korrosjon, renere forgasser og innsprøytingsutstyr, renere ventiler og forbrenningskamre, bedre allmenntilstand på motoren og mindre drivstofforbruk. Alron bruker du til alle typer motorer, med eller uten katalysator.

Med Alron holder du drivstofforbruket like lavt som da motoren nylig var innkjørt

En motor i normal drift får belegg og sot på innsprøytings-/forgasserutstyr og ventiler. Derved øker drivstofforbruket. Alron diesel- og bensintilsetning motvirker dette, og du unngår samtidig en rekke andre problemer.

Alron er et “grønt” produkt

Med det menes at Alron sparer miljøet for unødige mengder uforbrent hydrokarboner og andre miljøfarlige gifter. Gjennom de gunstige virkningene allerede nevnt ovenfor, fører Alron til en mer fullstendig forbrenning av drivstoffet og derved renere avgasser.

Ingen “vanlig” kondensfjerner

Såkalte vanlige kondensfjernere kan være aggressive overfor motoren innsprøytings- og forgasserutstyr. Slik er det ikke med Alron. Alron diesel- og bensintilsetning virker rensende og smørende på de samme komponentene. Alron har overhodet ingen negative innvirkninger på motoren, enten de går på diesel eller bensin.

http://2.bp.blogspot.com/_y0abWXvKHKk/S_uUsUb3jTI/AAAAAAAAAM0/Z1SX2GhHXpY/s320/image-upload-78-701092.jpg

Ta forhåndsregler og unngå motorstopp…

Mer om dieseldyr: Dieseldyr, hva er egentlig det?

Hva lever de av? Hvordan ser de ut? Hvordan kan de gjøre skade? Hvordan bekjemper du dem? Din side v/Jogrim Aabakken gir deg et minikurs:

De fleste båt- og bilinteresserte har hørt om dieseldyr. Men de færreste vet noe særlig om dem. Er det faktisk levende vesener vi snakker om?

Ja, dieseldyr er mikroorganismer, eller mikrober som de også kalles. Termen mikrobe er avledet av det greske ordet mikros, som betyr liten. Og en fellesnevner for mikrobene er at de som regel er så små at de kun kan sees i et mikroskop. Mikroberiket omfatter blant annet bakteriene, mykoplasmaene, protozoene samt en rekke sopp- og algearter.

Mange ulike typer
 

Vi har ikke klart å få klarhet i nøyaktig hvilke mikrober som inngår i dieseldyr-begrepet, men ifølge Ann-Cathrin Vaage, avdelingsleder ved produktteknisk kompetanse- og servicesenter i Statoil, utgjør sopptråder en stor andel av organismene vi kjenner som dieseldyr.

Avhengig av vann

Men hvordan skaper de problemer for oss mennesker? Mikrober finnes i luften vi puster inn hver dag og gjør vanligvis ingen skade. Men i enkelte miljøer, blant annet i drivstofftanker, vil de kunne formere seg og dermed skape problemer for oss.

 (Foto: Maritim Consultants AS)

Bildet viser dieseldyr-slam som ligger igjen etter at en dieseltank er tømt. (Foto: Maritim Consultants AS)

Dieseldyrene lever blant annet av en type hydrokarboner som finnes i diesel, parafin og fyringsolje. Det betyr imidlertid ikke nødvendigvis at det finnes en masse forspiste dieseldyr i din dieseltank. Dieseldyrene er nemlig avhengig av vann for å overleve. En dieseltank uten vann tar derfor knekken på eventuelle dieseldyr.

Problemet oppstår derfor først når en dieseltank også inneholder vann. Vann er nemlig tyngre enn diesel og vil derfor legge seg på bunnen av tanken. I vannet har dieseldyrene et habitat de kan leve i – og rett over seg har de enorme mengder mat. Dieseldyrene stortrives derfor i sjiktet mellom vann og diesel.

Kan raskt bli svært mange

Hva er problemet med at noen ørsmå mikrober spiser bittelitt av dieselen din? Vel, for det første har de en fantastisk evne til å reprodusere seg selv, noe de gjør ved hjelp av celledeling. Ved gunstige forhold kan mange bakterier formere seg svært raskt, ved å gjennomføre celledeling en gang i timen og enda oftere. Det betyr at det raskt kan bli mange av dem – noe som i neste omgang betyr at de vil kunne etterlate seg store mengder avfallsstoffer.

Rust og motorstopp

Disse avfallstoffene vil igjen danne slam, som blant annet kan gi næring for rust. Slammet kan også i verste fall komme inn i drivstoffledninger, -filtre, -pumper og dyser. Dette problemet er spesielt aktuelt på sjøen, der kraftig sjøgang kan virvle opp slammet, som deretter suges opp av drivstoffpumpen. I verste fall kan slammet tette filtre og dyser, noe som i neste omgang kan gi motorstopp. Og motorstopp er selvsagt spesielt problematisk nettopp i røff sjø.

Kondensering

Men det er jo ingen som er så dumme at de fyller vann på tanken. Hvordan ender da vann opp i dieseltankene våre? Selv om risikoen i henhold til Ann-Cathrin Vaage er svært liten, er én mulighet at du får med deg vann når du fyller på bensinstasjonen eller marinaen. Dette er i utgangspunktet vanskelig å beskytte seg mot, utover å velge bensinstasjoner og marinaer som fremstår som seriøse og skikkelige.
Vann kan også trenge inn via tankens lufting eller via dårlig forseglede drivstofflokk.

 (Foto: Statoil)

Mikrobe-begrepet omfatter blant annet bakterier, mykoplasma, protozoen samt en rekke sopp- og algearter. Bildet viser sopptråder (hyfer) fra Hormoconis resinae. (Foto: Statoil)

Den vanligste årsaken til at vann ender opp i tanken, er nok imidlertid dannelsen av kondens ved temperatursvingninger. Varm luft har en større evne til å holde på vanndamp enn kald luft og når temperaturen inne i tanken synker, vil vanndamp kunne kondensere til vanndråper, som i neste omgang drypper ned i dieselen.

Et godt tips for å unngå dieseldyr, er derfor å holde tanken så full som mulig, spesielt når båter settes i opplag for vinteren.

Må tømmes og renses

Det finnes flere ulike fremgangsmåter for den som ønsker å sjekke om det finnes dieseldyr på tanken. Inspeksjon av drivstoffiltre er én mulighet. Det finnes også ulike kjemiske tester å få kjøpt.

Men hva gjør du når det er konstatert at dieseltanken inneholder dieseldyr? Vel, da må tanken rett og slett tømmes og renses, noe som kan bli slitsom og guffen – alternativt dyr – affære. I verste fall må også slanger, pumper og dyser renses.

Anbefaler ikke bruk av gift

Det finnes flere tilsetningsstoffer i handelen som lover å ta knekken på dieseldyr. Statoil anbefaler imidlertid ikke å bruke slike midler.

– Disse midlene inneholder biocider, altså giftige stoffer. Hvis man fyller gift på tanken, vil vannet og dieselen som dreneres ut i etterkant inneholde gift – noe som ikke er bra. Dessuten vil dieseldyrene på sikt uansett utvikle resistans mot giftstoffer som brukes for å bekjempe dem, sier Ann-Cathrin Vaage

Lite problem på land

Ifølge Vaage er dieseldyr-problematikken i dag først og fremst knyttet til maritime dieseltanker. På personbilsiden er dieseldyr et sjeldent fenomen. Statoil tar imidlertid dieseldyr-utfordringen på stort alvor, ikke minst etter at selskapet i 2006 begynte å blande biodiesel inn sin autodiesel.

 (Foto: Maritim Consultants AS)
Slik kan de se ut når dieseldyrene har fått kose seg en stund i en dieseltank med et sjikt av vann i bunnen. (Foto: Maritim Consultants AS)

Overvåkes nøye

– Biodiesel er biologisk nedbrytbart og dermed enda bedre næring for mikrobene. Vi vet derfor at dieseldyr trives enda bedre i biodiesel enn i diesel. Vi har strenge rutiner for kontroll av drivstoff og produkter vi leverer ut og vi har et produkttteknisk miljø som overvåker produktene våre. Vi har ekstra skjerpede rutiner for å unngå at vi får vann inn i tankanlegg og stasjoner som har biodiesel innblandet i diesel, sier Ann-Cathrin Vaage.

Vaage kan forøvrig opplyse at Statoil ikke blander biodiesel inn i avgiftsfri (farget) diesel. Dette blant annet for å redusere risikoen for nettopp dieseldyr.

Kilder: Ann-Cathrin Vaage, avdelingsleder ved produktteknisk kompetanse- og servicesenter i Statoil, Batmagasinet.no, caplex.no , snl.no, Øyvind Andersen, overingeniør ved NTNU

Seks dieselråd:

  1. Unngå å få vann på tanken.
  2. Sørg for at tanken er full så ofte som mulig, og særlig i forbindelse med lengre driftspauser eller opplag. Ved vinteropplag skal tanken alltid være full for å unngå kondens.
  3. Inspiser tanken og grovfilteret regelmessig dersom du har mulighet. Ved filterbytte vil du få en indikasjon på om det er vann/dieseldyr på tanken.
  4. Ha skikkelige grovfiltre. Finfilteret på motoren er på ingen måter tilstrekkelig.
  5. Doser forebyggende med kjemikalier, for eksempel Bio Protect 2, og det vil hemme ettervekst av dieseldyr.
  6. Ha alltid med minst ett sett reserve dieselfiltre.

Tilleggsinformasjon

Vekt 1 kg
Produktnummer

ALRA10

Andre relevante produkter