Slik redder du en gammel trebåt

Forsterkning og utbedring av et klinkbygget skrog med West System epoxy og glassfiberduk

Relatert bilde

Vi får av og til spørsmål fra kunder om de lan forsterke et klinkbygget skrog med epoxy. Svaret er ja, men dette må gjøres på riktig måte.

Å legge glassfiberduk og West System epoxy på yttersiden av et båtskrog er en metode som svært mange båteiere har gjort med et meget godt og varig resultat, et resultat som har blitt langt bedre, sterkere og varig enn mange av våre kunder hadde drømt om på forhånd. Hvis skroget er slett, er denne jobben relativt enkel. Hvis skroget er klinkbygget må man legge noe mer arbeid i det. Dette har vi beskrevet under.

Sannheten er at hvis du gjør et godt forarbeid, og tar noen forholdsregler, blir resultatet veldig bra, og båten vil bli sterk og svært sjødyktig i mange år framover. Ja, trolig vil du også få igjen pengene som du legger ut på epoxy etc. når du eventuelt skal/vil selge båten på et senere tidspunkt.

Bilderesultat for glassfiberduk 742 west system

West System epoxy kan brukes i mange sammenhenger og til mange typer reparasjoner. Også til utbedring av skrog…

Framgangsmåte, forklart i korte trekk:

Skrap av og fjern all gammel maling, bunnstoff etc. på skroget som skal dekkes med glassfiberduk og epoxy (under vannlinje). Gjør det rent og fjern alle løse partikler fra sprekkene/overgangen mellom bordgangene. Treverket skal være rent og tørt.

Smør først på ufortykket epoksy i overgangen mellom borgangene. La dette trekke inn i treverket/herde i 30 min. til 5 timer, men ikke lengre.

Lag en blanding av West System epoxy (base + herder) og fyllstoffet 406 Colloidal Silica til du får en «majones/peanøttsmør»- lignende konsistens.  

Påfør denne blandingen inn under over nevnte overgang mellom borganger slik at du får en hulkil (se illustrasjon). Formålet med dette er å få en slak og fin overgang mellom borgangene. Når du skal legge glassfiberduken på skroget er det nemmelig viktig at vinklene ikke blir for rette.

Hulkil#1

 

Illustrasjonen viser eksempel på hulkil

Denne «hulkil- formen» får du ved å benytte blandepinner med oval form, eks. art.nr. 804.

Gjør dette mellom alle borganger i det området som skal dekkes med glassfiberduk.

La så epoxyen herde.

Du har nå fått fine, runde og tette overganger mellom bordgangene slik at du ikke risikerer skarpe vinkler og luftlommer mellom treverket og glassfiberduken som skal legges på overflaten.

Tilpass og klipp til glassfiberduken

Lag et arbeidsbord ved siden av båten ved hjelp av enkle bukker og en gammel dør/plate eller lignende.

Smør epoksy på treverket på den aktuelle delen av skroget, men ikke på større flate enn at du klarer å legge glassfiberduken på innen rimelig tid og før epoksyen herder. (Se egen informasjon om å legge glassfiberduk/epoxy)

Det er nå du trenger litt hjelp av et par gode venner!

Bilderesultat for glassfiberduk 742 west system

West System Norge AS fører mange ulike glassfiberduker. Ta kontakt med oss for å spørre om hvilken type som er best å bruke til ditt prosjekt.

Utvæt selve duken med epoxy og rull denne så opp på en rull av PVC eller lignende.  

Når epoxyen på skroget har begynt å bli litt klebrig, rulles duken av PVC- rullen og opp mot skroget. Til dette er det en fordel å være 2-3 personer. Stram duken opp i riktig posisjon til skroget, og bruk en plastsparkel, art.nr. 808-2 til å dra duken fint ut. Bruk også en pensel til å fylle opp teksturen i duken med epoxy.

Nå vil duken klebre/klistre og feste seg til skroget som på forhånd er påført epoxy.

Rull på ytterligere 2-3 beskyttende lag med epoxy på duken. La det hele herde, og skroget blir helt tett. Det er viktig at disse lagene blir påført innen samme dag hvis du skal slippe og vaske og mattslipe mellom strøkene.

La epoxyen herde noen dager.

Vask den herdete overflaten med mildt salmiakkvann, puss med sandpapir 150, påfør to-komponent primer og legg deretter på bunnstoff. (Vi har god erfaring med både primer og bunnstoff fra Seajet eller Hempel).

NB! Sørg for å lakkere, male eller olje innersiden av undervannskroget. Dette er viktig  for å forhindre vanninntrengning i treverket. Ved å gjøre dette forebygger du ”bevegelse” i treverket. Dette er viktig.

Bilderesultat for klinkbygget båt

Mange har arvet eller sitter med en gammel trebåt som kanskje har et dårlig skrog som lekker vann og ikke trutner. Hvis man har kunnskap, tid og arbeidslyst kan man skifte ut borganger og reparere båten etter tradisjonelle retningslinjer. Et annet godt alternativ er å forsterke og tette båtens skrog med West System epoxy og glassfiberduk. Da vil man kunne få et helt tett skrog som dessuten også blir både sterkere og stivere enn slik det var. På den måten kan man på en relativt enkel måte forlenge båtens levetid og igjen få glede av en båt man kanskje tenkte at man måtte kaste eller gi bort. Vi har mange kunder som har reddet gamle pene “smykker” på denne måten.

Om valg av glassfiberduk og hvor mange lag man bør legge

Under vannlinjen

Til ditt arbeid skal du benytte en biaxial glassfiberduk under vannlinjen. Denne duken består av 2 lag med glassfiber som ligger oppå hverandre i to retninger (+ 45°/- 45°) i lengderetningen av duken.

Fordi fibrene ligger oppå hverandre i ulike retninger, vil en biaxial duk bære krefter/last i forskjellige lengderetninger. Dette gjør denne duken svært sterk.

Samtidig som denne duken er meget sterk, kjennetegnes den også ved at den er myk, føyer seg fint etter underlaget og er lett å «jobbe» med.

Vi anbefaler deg en duk som veier 450 gr/m². Denne duken har artikkelnummer 746. Hvor mange lag man skal legge med duk avhenger av skrogest befating, men av og til kan et lag være nok.

746-Biaxial glassfiberduk leveres med en bredde på 1,27 meter, se mer informasjon på vår nettside.

Over vannlinjen

Hvis du ønsker å legge glassfiberduk over vannlinjen, som svært mange gjør, anbefaler vi en dobbeltvevet glassfiberduk som veier 200 gram per kvadratmeter (art.nr. 742). Denne duken er tynnere enn den du skal bruke under vannlinjen, men allikevel meget sterk og holdbar.

Litt om epoksyproduktene du trenger

Vi har ulike pakkestørrelser av epoxy, men den størrelsen som er den relativt rimeligste i innkjøp, er vår «C-pakke» som består av 25 kg resin og 5 kg herder, altså 30 kg totalt. Hvis man har en liten båt kan en eller flere pakker på 6 kg. være riktig.

I tillegg trenger du doseringspumper, 406 Colloidal Silica (fyllstoff som benyttes i epoksyen når man skal tykke limblandingen), ruller, rullehåndtak, pensler, hansker, rensekrem, plastsparkel, plasthansker, blandepinner.

Ujevnheter i skroget kan sparkles opp før du skal legge duken hvis dette er ønskelig. Da benyttes enten det tidligere nevnte fyllstoffet, Coll. Silica (hard å pusse) eller 407 Low Density (lettere å pusse).

Vi anbefaler deg å lese på www.westsystem.no  der alle produktene er beskrevet mer detaljert.

Epifanes lakk og malingprodukter

Lakk, maling, primere etc. fra Epifanes holder høy kvalitet. Produktene utmerker seg ved at de er lette å påføre, flyter godt ut og etterlater en jevn, glatt og meget pen overflate. Produktene er svært slitesterke. For innvendig/utvendig bruk, over/under vannlinje. Dette er produkter vi kan snakke om når du skal overflatebehandle skroget ditt. Her det mulig å få til et meget pent ytre på en enkel måte.

Generelt

Ved hjelp av metoden som er beskrevet over kan man forlenge båtens levetid med mange, mange år, og dermed også øke verdien og bruksgleden av båten.

Relatert bilde

Det er i prinsippet aldri for sent å redde en gammel trebåt… dette kan man ofte gjøre på en enklere og mer effektiv måte enn det man tror…

westsystem_norge_2010-1600

Tlf  22 23 35 00

firmapost@westsystem.no